Voorkom je met een waterdichtheidsgarantie op de camper hoge rekeningen na een vochtmeting?

Een camperaar krijgt een flinke rekening na een vochtmeting, terwijl hij een waterdichtheidsgarantie heeft van vijf jaar. Hoe zit dat? Eerste hulp bij campervragen geeft antwoord.

Bij veel producten is het direct duidelijk of het apparaat wel of niet goed werkt. Als je bijvoorbeeld een stofzuiger hebt gekocht, kun je zelf zien of er iets aan mankeert. De fabrikant hoeft de werking niet periodiek te controleren.

Vochtschade in de camper

Vochtschade in de camper is daarentegen een onzichtbare sluipmoordenaar en kan op de langere termijn grote en kostbare schade veroorzaken. Een fabrikant wil lekkage tijdig constateren om zich tegen deze hoge kosten te beschermen. De jaarlijkse vochtmeting maakt deel uit van de koopovereenkomst waarin waterdichtheidsgarantie is opgenomen.

De fabrikant verstrekt de garantie, maar betaalt de dealer niet om de controle jaarlijks uit te voeren. Vandaar dat de dealer de kosten van deze meting op de eigenaar van de camper verhaalt.

Zelf vochtmeting uitvoeren in de camper

Overigens blijft ook na afloop van de waterdichtheidsgarantie een periodieke vochtmeting verstandig. Dat kan bij een servicebedrijf, maar je kunt ook zelf een vochtmeting in de camper uitvoeren. Voor de prijs van een vochtmeting bij de dealer is een goede vochtmeter te koop. 

Heb jij ook een campervraag waar je niet uitkomt? Stel ‘m aan de NKC via mail.