Wat als...


- Door Martijn Ciere

“Goedemorgen”, zegt ze opgewekt, terwijl ik net ben begonnen aan mijn verse bak koffie. Enthousiast steekt ze haar hand toe: “Ik ben de trainee public affairs voor de aankomende zes maanden en ik kom het team versterken.” En gelukkig maar, want die versterking is hard nodig. 

Camperen is hot

Mogelijk dat je het een en ander hebt meegekregen de afgelopen tijd; camperen is ‘hot’. En eerlijk is eerlijk, wil wil er nu niet zo bijstaan als op de foto hier onder? Nieuwe camperplaatsen, verkoopstijgingen, camper(over)gewicht, boze burgermeesters en de ‘Tesla-camper’ zijn enkele voorbeelden van recente nieuwsberichten rondom jouw hobby. Al enkele jaren gaat het goed met camperrecreatie en de NKC. Vorig jaar werd de vraag nog (terecht) gesteld: zijn er grenzen aan de groei? Voorlopig lijkt het er niet op, maar wat als...

Verder kijken dan vandaag

Wij zijn erg geïnteresseerd in die vraag. Wat als diesel niet meer verkrijgbaar is? Wat als de camper onbetaalbaar wordt door overheidsbeleid? En wat als het aantal camperplaatsen onvoldoende wordt? Als consumentenorganisatie moeten wij ons inzetten voor de continuïteit van het camperen; het camperen voor volgende generaties. Dat betekent proactief inspelen op kansen en bedreigingen voor de ruim 250.000 Nederlandse camperaars.

Maar hoe?

De trainee, de versterking, die gaat ons daarbij helpen. Sinds de komst van deze bestuurskundige en de uitbreiding van mijn functie per 1 juli zijn we druk aan de slag met de oprichting van het NKC-team public affairs. Onder public affairs verstaan we: “Het strategische proces van inspelen op politieke besluitvorming en op veranderingen in de maatschappij en publieke opinie die van invloed zijn op het camperen.”

Deel jouw ervaringen

Concreet kun je van ons verwachten dat we actief aan de slag gaan voor veilig, toegankelijk, vrij en duurzaam camperen. Aan de inhoud hiervan wordt de komende tijd druk gewerkt. Hierbij is jouw input als camperaar van groot belang! Laat ons weten wat je ervaringen zijn, tegen welke problemen je aanloopt of wat jouw zorgen zijn. Je kunt ons bereiken via Twitter (@NKCTweet of @Martijnciere) of via e-mail op publicaffairs@nkc.nl.

Dit bericht is geplaatst in de categorie Campertips met de tags: publicaffairs, belangenbehartiging, duurzaamheid.

Reacties


Het is leuk om te bedenken "wat als". Misschien is het belangrijker om het belang van de huidige camperaars te behartigen en te verhinderen dat de "wat als" situatie werkelijkheid wordt. Natuurlijk zijn er vervuilende diesels, maar die sterven een langzame dood. De euro 5 en euro 6 diesels in campers geven een te verwaarloosbare milieubelasting. Interessant is om te weten dat er systemen bestaan om de CO2 uitstoot, ook van bestaande oudere motoren verder terug te schroeven. Bovendien is het ook mogelijk gebleken om de stikstofuitstoot van diesels tot 0 te reduceren. Ik begrijp het milieuprobleem dat door camperaars zou worden veroorzaakt dan ook niet. Raar is het m.i. ook dat slechts gekeken wordt naar het bouwjaar van 'n camper en niet naar de extra genomen maatregelen. Het hele verhaal staat erg ver weg van de werkelijke situatie, net als de wijze waarop CO2 uitstoot berekend wordt. Ik denk dat de NKC zich meer zou moeten richten op de vraag hoe houden we diesel in elk geval de komende 20 jaar betaalbaar en goed verkrijgbaar voor camperaars. Vergis ik mij of is dat in het belang van de camperaar?
Het is leuk om te bedenken "wat als". Misschien is het belangrijker om het belang van de huidige camperaars te behartigen en te verhinderen dat de "wat als" situatie werkelijkheid wordt. Natuurlijk zijn er vervuilende diesels, maar die sterven een langzame dood. De euro 5 en euro 6 diesels in campers geven een te verwaarloosbare milieubelasting. Interessant is om te weten dat er systemen bestaan om de CO2 uitstoot, ook van bestaande oudere motoren verder terug te schroeven. Bovendien is het ook mogelijk gebleken om de stikstofuitstoot van diesels tot 0 te reduceren. Ik begrijp het milieuprobleem dat door camperaars zou worden veroorzaakt dan ook niet. Raar is het m.i. ook dat slechts gekeken wordt naar het bouwjaar van 'n camper en niet naar de extra genomen maatregelen. Het hele verhaal staat erg ver weg van de werkelijke situatie, net als de wijze waarop CO2 uitstoot berekend wordt. Ik denk dat de NKC zich meer zou moeten richten op de vraag hoe houden we diesel in elk geval de komende 20 jaar betaalbaar en goed verkrijgbaar voor camperaars. Vergis ik mij of is dat in het belang van de camperaar?
Helemaal eens met vorige reacties. Ik heb al eerder aangegeven dat de NKC soms lijkt op een afdeling van Groen Links en men veel te weinig doet voor de oudere campers. Wat was het nuttig effect van hun bezoek aan de Europese Unie voor de leden met een oudere camper. Belachelijk toch dat, zoals vorige schrijver aangeeft men niet echt naar milieu kijkt maar naar verdienmodel. Hoe kan het anders dat bij campers die na gerust zijn met roetfilter en/of katalysator toch star wordt vastgehouden aan het bouwjaar als maatstaf voor betreden voor milieu zones. Ik verzeker u dat de NKC de komende jaren veel leden zal verliezen omdat de eigenaren van oudere campers echt geen nieuwe meer zullen kopen. Nieuwe zogenaamde schone diesels veel te onzeker naar milieunormen in de toekomst en elektrisch is onbetaalbaar. Ik denk dat dit mijn
laatste camperjaar wordt voordat ik 1000km moet omrijden om langs alle milieu zones te komen.
Weer een makkelijke manier van belasting .
De Grote Zeeschepen en de Vliegtuigen vervuilen vele malen meer dan de paar Campers die er rond rijden .
Maar ja de klimaat gekte kijkt alleen naar makkelijk geld .
De infrastructuur kan ook wel een update gebruiken
Vroeger zag je heel zg Groene Golven (aangegeven snelheid aanhouden en overal Groene lichten i.p.v. rood) zie je bijna nergens meer. Nu sta je overal te wachten voor Rood licht .
Maar klimaat is wel een makkelijke manier van geld genereren richting overheid .
Veel fijne Camper kilometers
Hallo, helaas moet je tegenwoordig voor de trip met de camper vooral kijken naar eventuele problemen vanwege milieu; in ieder geval wij wel ondanks de ideale indeling en het plezier dat wij (70+) er nog van hebben.
Onze camper is 20 jaar dit jaar en dus vervuilend voor de buitenwereld alhoewel de camper goed wordt onderhouden en enkele jaren geleden voorzien is van een roetfilter en een katalysator.
Het betekent dat we vooraf moeten kijken hoe wij langs al die gebieden komen die (soms met wel of geen wind er wel door) voor ons verboden zijn; dit gaat elk jaar moeilijker worden helaas.
Natuurlijk snap ik wel dat men in gezonde lucht wil zitten maar maak dan een uitsterfbeleid door alleen "schone" campers te verkopen en de oudere campers tijd te geven zich zo goed mogelijk aan te passen en oud te laten worden.
Zoveel kilometers rijden wij niet meer en een nieuwe kopen gaan wij niet meer doen.
Wij hopen nog jaren van onze camper te mogen genieten.

Reageer


Log in om te reageren.