Pech onderweg: wat dan?

Door Maarten Bokslag (tekst) en Fier Media (illustraties)

Reizen zonder risico bestaat niet: stranden met de camper door pech of erger kan iedereen overkomen. Goed voorbereid op pad gaan is dan ook meer dan een reisdoel uitzoeken en wat spullen in de camper laden.

Ruud van Gelden en Corina Landman uit Raalte waren ‘s morgens vroeg van huis vertrokken en reden in de middag met hun camper over de route nationale door Noord-Frankrijk. Het regende en voor hen reed een betonwagen, die bij elke zijweg een beetje aarzelde. Ze hielden netjes afstand, maar opeens ... de betonwagen ging vol in de remmen, de camper gleed door op het natte asfalt en raakte met een enorme klap de vrachtauto.

Hun Peugeot Boxer Pössl had flink wat schade aan de voorkant en kon niet meer rijden. Wat doe je dan? Landman: “We rijden al zoveel jaar camper en er is nog nooit iets gebeurd. Ik stond te trillen op mijn benen en die Franse chauffeur stond tegen ons te schreeuwen.

Al snel stonden er heel veel Fransen, er kwam een sleepdienst en we moesten voor de veiligheid in de berm staan. En ik had geen idee waar de verzekeringspapieren lagen.”

Pech Onderweg 1

Uiteindelijk vonden de twee de groene kaart en ze belden de Alarmcentrale SOS International. Daar kregen ze al snel Kees Hubert aan de lijn en die nam het heft in handen. Van Gelden: “Het was de eerste dag van onze vakantie en we zouden drie maanden weggaan. We zagen het allemaal al mislukken. Maar Kees straalde echt rust uit en wist hoe je dit moet aanpakken.”

Leencamper

De alarmcentrale regelde snel een transporteur en diezelfde avond waren Van Gelder en Landman met hun camper in Roermond, waar schade-expertise zou plaatsvinden en de camper op een speciale richtbank zou worden gerepareerd. Van Gelder: “Even leek het erop dat onze camper uit 2004 total loss verklaard zou worden. De linkerkant was tien centimeter korter geworden. Die reparatie ging wel even duren, maar aan het eind van de volgende dag stond er al een vervangende camper voor ons klaar. Na het overladen van alle spullen konden wij weer op reis.”

En eigenlijk beviel dat heel goed, want de vervangende camper was iets groter en veel luxueuzer dan de twee gewend waren. Maar toch waren ze blij dat ze hun eigen camper ruim een maand later in de Ardèche weer terugkregen. Landman: “Dat was echt geweldig. We kregen onze camper helemaal als nieuw gewoon op de camping afgeleverd. We hebben alles weer overgeladen en toen hebben we nog anderhalve maand in onze Pössl verder gereisd. Ik vind het fantastisch zoals we geholpen zijn.” Van Gelder: “We hadden net een paar maanden eerder zitten dubben of we niet moesten overstappen van volledig casco op een WA-verzekering. Wat ben ik blij dat we dat niet gedaan hebben! Anders had dit ons enorm veel geld gekost.”

Wat te doen bij pech?

Eind goed al goed en dat is vooral te danken aan een goede verzekering en hulpdienst. Er blijken namelijk nogal wat verschillen te zijn tussen wat precies is meeverzekerd en welke service wordt geboden. Marijke Windey en Mirjam Zumbrink zijn verzekeringsadviseurs van de NKC. Zij hebben dagelijks met allerhande schades en pechgevallen te maken en weten precies wat te doen in geval van een aanrijding of pech

Windey: “Als er een aanrijding plaatsvindt, gaat het in het buitenland hetzelfde als in Nederland. Je vult samen een schadeformulier in en bij zwaardere schades of ongevallen met letsel komen de politie en zo nodig een ambulance erbij. Ik raad iedereen wel aan: maak meteen foto’s van de situatie ter plekke. Dan sta je veel sterker als er achteraf nog discussie ontstaat.” De volgende stap is om de alarmcentrale te bellen die op de groene kaart van de verzekeraar staat aangegeven.

Camperverzekering

Een belangrijke vraag is vervolgens: hoe is de camper verzekerd? Wie WA verzekerd is, kan met de alarmcentrale bellen en krijgt bij ongevallen beperkte hulp. Als de camper niet ter plaatse binnen twee dagen kan worden gerepareerd, volgt transport naar Nederland. Ook de treinkaartjes terug naar huis worden vergoed, maar daar houdt het op voor de WA-verzekering. Veel uitgebreider is de dienstverlening voor mensen met een verzekering op basis van beperkt of volledig casco. Als de camper ter plaatse binnen twee dagen gerepareerd kan worden, regelt de alarmcentrale zo nodig een hotel of pension voor die dagen. Als reparatie niet snel kan, gaat de camper terug naar Nederland en komt er vervangend vervoer. 

Kees Hubert van SOS International heeft er dagelijks mee te maken: “We doen altijd ons uiterste best om na aanrijdingen een soortgelijke camper aan te bieden, maar dat is niet altijd mogelijk. Wanneer mensen met een Volkswagen T4 op pad zijn, is dat een heel ander verhaal dan wanneer zij een camper met de omvang van een touringcar hebben. Dan kunnen we niet altijd hetzelfde aanbieden. Soms kiezen mensen voor een huurauto met caravan, of voor een vakantiehuisje. We zoeken altijd naar een passende oplossing.”

Reisverzekering

Waarin zit dan het verschil tussen de verzekeringen beperkt en uitgebreid casco? Zumbrink: “In de vergoeding van schades die buiten je eigen schuld ontstaan. Bij beperkt casco zijn schades door brand, diefstal en joyriding, aanrijdingen met wild en ruitschades verzekerd. Bij volledig casco worden bovendien schades door vandalisme of door zelf veroorzaakte aanrijdingen vergoed, zoals die van Van Gelden en Landman. Per verzekeraar kan dit trouwens iets verschillen: check altijd de voorwaarden.”

Soms komt, naast de camperverzekering, ook de reisverzekering om de hoek kijken. Die kan zaken die buiten de camperverzekering vallen vergoeden, zoals de eigendommen die bij een ongeval beschadigd zijn geraakt. Ook bepaalde medische kosten die buiten de zorgverzekering vallen, worden soms door de reisverzekering gedekt. Zumbrink: “Het is slim om de camperverzekering en reisverzekering bij dezelfde verzekeraar onder te brengen. Dan bel je maar één keer en wordt vanzelf alles afgestemd en vanuit de juiste polis vergoed. Anders moet je alles twee keer vertellen en is er een dossier dat moet worden overgedragen.” Hubert van SOS International voegt eraan toe: “Soms kom ik binnen de camperverzekering budget tekort om de mensen de passende hulp te bieden. Dan is het handig als ik bepaalde zaken bij de reisverzekering kan onderbrengen.”

Chevrolet-camper

Zware ongevallen met campers komen gelukkig niet heel veel voor, maar pech onderweg is een ander verhaal. Met een WA-verzekering heeft een camperaar bij pech geen recht op hulpverlening in het buitenland. Ben je beperkt of volledig casco verzekerd, dan is pechhulp zowel in Nederland als in het buitenland vaak meeverzekerd. Peter en Ester Stroeken uit Tegelen waren er dolblij mee toen ze eind maart na een vakantie van zes weken terug uit Portugal kwamen en de camper kuren kreeg. De motor wilde nog maar af en toe lopen en viel daarna weer uit. Met starten en stoppen bereikten zij een camping in Zarautz in Noord-Spanje. Peter Stroeken: “Dat waren spannende kilometers. Vanaf de camping hebben we een bevriende monteur in Nederland gebeld en een aantal lokale garagebedrijven. Maar als je vertelt dat je een Chevrolet-camper van 7,5 ton hebt, roepen ze meteen dat ze daar niets mee kunnen. Daarna hebben we Alarmcentrale SOS International gebeld en die regelde een huurauto, waarmee we snel weer naar Nederland konden. De camper werd een weekje later bij onze vaste reparateur afgeleverd.” 

Drie tips Alarmcentrale

SOS International krijgt jaarlijks ruim 1.700 meldingen van schade of pechgevallen van NKC-leden met de camper binnen. De drie tips voor de camperaar om zich voor te bereiden:

  1. Schrijf verzekeringen, polisnummers en alarmnummers op een briefje of zet ze in de telefoon.
  2. Zoek voor de reis uit wat precies gedekt wordt door welke verzekering.
  3. Breng camperverzekering en reisverzekering onder bij dezelfde verzekeraar.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Kampeerauto nr.5 2017