Pech met de camper? Ken de voorwaarden!


- Door Sytha de Goede

Lees jij pas de gebruiksaanwijzing van een apparaat als deze niet meer doet wat het zou moeten doen? Dan ontdek je vaak dat het apparaat veel meer of juist minder mogelijkheden heeft dan verwacht en elke keer denk je: ik moet dit toch eens vooraf gaan lezen…

Hetzelfde geldt voor de voorwaarden van jouw camperverzekering. Check daarom vooraf goed de voorwaarden en bepaal of deze passen bij jouw wensen en behoeften. Met als belangrijke vraag: wat gebeurt er als ik onderweg met pech of schade kom te staan en mijn camper rijdt niet meer?

pech met de camper

3 keer pech in de praktijk

Stel je rijdt op een afgelegen landweggetje in Marokko, de camper begint te piepen en te kraken en de motor raakt oververhit. Dan weet je: dit gaat niet goed. Maar weet je ook of je in zo'n situatie verzekerd bent voor pechhulp en wat je moet doen? Het zijn vragen waarop veel mensen het antwoord vaak te laat weten. Vanuit mijn dagelijkse praktijk merk ik dat pech iedereen en overal kan overkomen:

• Een camperaar was tijdens een rondreis in Marokko gestrand op een afgelegen weggetje, de camper viel uit en starten van de motor lukte niet meer.
• Gewoon op de snelweg in Frankrijk, een harde knal. Oorzaak: een klapband. Met veel gevolgschade en daardoor geen mogelijkheid om de reis verder te vervolgen.
• Een andere camperaar raakte betrokken bij een kettingbotsing. Gevolg: camper total loss.

Het zijn scenario’s waarvan je hoopt dat je ze niet gaat meemaken. Maar als je hiermee te maken krijgt, is het fijn als je meteen weet waar je voor hulp terecht kunt. 

Tips voor een onbezorgde reis

1. Lees de voorwaarden van je camperverzekering goed door. Thuis kun je deze nog aanpassen door bijvoorbeeld de dekking uit te breiden.
2. Schrijf belangrijke telefoonnummers op, zoals van SOS International, en sla ze op in je telefoon. 

En zorg tijdens de reis voor:

1. Eten en drinken. 
2. Zaklamp of andere lichtvoorziening. 
3. Wegenkaart. 
4. Gevarendriehoek. 
5. Reservebatterij/oplader voor de mobiele telefoon. 
6. Reflecterend vest. 
7. Isolerende deken. 

Pechhulp en de NKC Camperverzekering. Hoe zit dat?

Bij de NKC Camperverzekering is pechhulp standaard meeverzekerd als je camper beperkt- of uitgebreid casco verzekerd is. Medewerkers van onze pechhulpcentrale SOS International (0031) 20 – 651 51 51 zijn 24 uur per dag voor je beschikbaar. Indien noodzakelijk wordt de camper naar Nederland gerepatrieerd en kun je gebruik maken van de mogelijkheden voor vervangend vervoer. Tip; lees goed alle informatie en de volledige voorwaarden.

Voor nu nog heel veel veilige kilometers gewenst en geniet van alle bijzondere avonturen met de camper! 

Sytha de Goede is sinds 1998 werkzaam in de verzekeringsbranche. Is in maart 2014 in dienst gekomen bij de NKC als verzekeringsadviseur.  De klanten die zij dagelijks telefonisch te woord staat hebben hele diverse vragen. In deze blog vertelt ze haar praktijkervaringen met pechhulp.

Dit bericht is geplaatst in de categorie Campertips met de tags: Camperverzekering, pech.

Reacties


Leuk deze reactie maar aan het advies heb je niets. Ik heb onze camper wel direct bij SOS aangemeld op een vrijdagmiddag. Het betreft een Fiat automaat. De camper werd dezelfde vrijdag naar een Boschgarage gebracht. Over het personeel in die garage qua omgang met ons als klant alleen maar lof. Van een automaat hadden ze echter totaal geen verstand. De daarop volgende dinsdagmiddag moest ik zelf aan SOS meedelen dat ik het zat was dat de garage nog steeds geen enkel idee had wat er mankeerde. Rekening voor de constatering dat de camper het niet deed € 364,--. Op mijn uitdrukkelijk verzoek werd toen pas over repatriëring beslist. Vanuit SOS was er derhalve geen enkel initiatief.
A. sCHRIJVER
Inderdaad een goede tip, met name voor de camperverzekering van NKC. Mij was bij het afsluiten van de verzekering telefonisch medegedeeld dat de camper ook verzekerd is voor pechhulp. Toen ik een keer daadwerkelijk met pech langs de weg stond, bleek dat dat alleen geldt voor campers jonger dan, ik meen, twee jaar. En aangezien ik in een VW T3 rijdt (net als die op de foto bij het artikel, hoe toepasselijk!) was dat bij mijn camper niet het geval. Gelukkig was mijn reisgenoot elders verzekerd voor pechhulp en zijn we op die manier weer snel op weg geholpen.
Misschien komt het volgende bekend voor.
Je hebt een verzekering afgesloten, een van de vele, en uiteraard de polisvoorwaarden gelezen.
Maar wat lost dat in voorkomende gevallen op?
Het zijn niet alleen heel veel voorwaarden, op het moment dat je met pech komt te staan is de situatie er vaak niet naar om ze nog eens rustig door te lezen.
Want zeg nou zelf, hoe vaak komt het voor dat je pech krijgt en hulp nodig hebt.
In mijn geval zo weinig dat ik de lang geleden gelezen voorwaarden al weer vergeten was. En toen het pechgeval zich voordeed, ging ik dan ook het schip in.
Onderweg op de snelweg naar Boedapest waaide een zijraam dat we open hadden laten staan plotseling weg. Ik meldde het bij SOS internationaal en sloot het raam afdoende af met een grote vuilniszak, tape en karton. Dat hield de resterende drie weken vakantie en terug in Nederland plaatste de firma Smits Campertechniek in Ede een nieuw raam dat ik telefonisch vanuit Hongarije had besteld.
Ik had overigens al geprobeerd het zelf op te lossen door een dealer in Oostenrijk te bellen met het verzoek op de terugweg een raam te kunnen laten plaatsen, maar dat was volgens hem niet mogelijk op korte termijn. Vermoedelijk was hij bang met het bestelde raam te blijven zitten voor het geval die Nederlander niet langs kwam.
Toen ik met de rekening van de firma Smits langs ging bij de NKC, ik woon in de buurt, wachtte mij een koude douche.
De firma Smits, die nota bene keurmeester is in het blad van de vereniging, staat bij de NKC verzekeringen niet in de lijst van schadeherstelbedrijven en daardoor was het eigen risico de volle 250 euro.
Het raam kostte bijna €400 en dat heb ik nu maar niet verhaald op de verzekering, Het uit te keren bedrag woog niet op tegen de nadelen van dreigende lagere korting op de premie e.d.
De lessen die ik geleerd heb?
1) Een nieuw raam dat in een paar tellen geplaatst is, valt onder de werkzaamheden van een door NKC verzekeringen erkend schadeherstelbedrijf en kan niet uitgevoerd worden door een monteur van een bedrijf dat gevraagd wordt voor camperkeuringen in het blad van de NKC !!!
2) Bel niet alleen met SOS internationaal, maar in ieder geval met de NKC verzekeringsafdeling met de vraag wat de voorwaarden zeggen over de pech die u is overkomen.

En dan maar hopen dat de persoon die u aan de lijn krijgt begripvol reageert en u niet verwijt dat u de voorwaarden van tevoren had moeten lezen.
Jaap Kampen
Uitstekend advies eerst de polisvoorwaarden door te nemen. Zelf een keer met de camper in Duitsland gestrand en zelf actie ondernomen. Met bergingsvoertuig naar plaatselijke dealer. Na 3 dagen zoeken advies een nieuwe (dure!!) computer te installeren. Wel verzekerd bij NKC en toen pas SOS International gebeld en het probleem uitgelegd. Dezelfde avond bericht dat de camper naar Nederland gehaald zou worden en tegelijk vervangend vervoer uit Nederland zou worden afgeleverd. Bij de dealer in Nederland bleek ook na 3 dagen zoeken dat er op een bijna niet te ontdekken plaats een breuk in een miezerig kabeltje zat. Kosten kabeltje een paar tientjes maar de rekening voor alle onderzoekskosten meer dan 600. De les voor mij is bij pech onmiddellijk SOS International bellen!

Reageer


Log in om te reageren.