Met mijn ‘moeder’ in de camper

Martijn Ciere

Waarschijnlijk komen de volgende opmerkingen je wel bekend voor: “Niet te hard hoor!” “Heb je die auto wel gezien?” “Moest je hier niet naar links of…” Opmerkingen die over het algemeen niets te maken hebben met mijn rijstijl, maar met de grote bezorgdheid van mijn moeder op de passagiersstoel.

Het verschil in jaren ervaring, kilometers en persoonlijkheid tussen ons maakt dat zelfs een ritje naar de supermarkt bestempeld kan worden als stresstest voor haar en mij. En zo’n moeder, vader, schoonouder, verre vriend of hoe je de ‘meerijder’ ook bestempelt, hebben wij nu ook in de NKC-camper. Eentje die nooit moe, chagrijnig, boos of geïrriteerd wordt. Een digitale variant van de ‘meerijder’ die altijd met je meekijkt. Wie wil dat nou (niet)?

Een hoop geloei

Twee weken geleden heb ik op uitnodiging van V-Tron onze NKC-camper laten uitrusten met een Advanced Driver Assistance System, ADAS in het kort. Dit systeem bevat een camera achter de voorruit en een klein beeldscherm op en een computermodule achter het dashboard. De camera ‘leest’ als het ware de weg en het verkeer voor de camper en geeft feedback over je rijstijl en omstandigheden via het beeldscherm. Met een hoop geloei (hoi mam) geeft het systeem vervolgens aan dat je te snel rijdt, dat je over de lijntjes rijdt of dat je onvoldoende afstand houdt tot je voorganger. En als het echt dreigt mis te gaan dan gaan alle alarmbellen af! Waarom zou je dit willen?

Extra ogen zonder stemmingswisselingen

Veiligheid is het woord. Het systeem is in staat om altijd (!) een oogje in het zeil te houden. Ook als jij vermoeid achter het stuur zit, even van radiozender wisselt of over je schouder kijkt tijdens een inhaalmanoeuvre. Zie het als een extra paar ogen zonder stemmingswisselingen. In de korte tijd dat ik het systeem heb gebruikt, heb ik het ervaren als een stuk informatie ter ondersteuning van het rijden. Het kunnen lezen van verkeersborden lijkt onbenullig maar is reuze handig tijdens onbekende situaties op onbekende wegen. De afstand tot je voorganger wordt weergegeven in seconden waardoor je de ‘2-secondenregel’ heel gemakkelijk kan toepassen. Per ongeluk het lijntje over? Een piepje maakt je er op attent.

Het geld waard?

Is dan alles werkelijk fantastisch aan dit systeem? Nee. De piepjes door inhalende auto’s en remmend verkeer zijn ronduit irritant en gelukkig kun je het systeem op ‘stil’ zetten. Rijdt er een lage bakwagen of trailer voor je dan ziet de camera deze niet. De voetgangersherkenning is enorm willekeurig en verkeersborden worden nog wel eens over het hoofd gezien. Grootste nadeel is de prijs: een ruime €999,- inclusief belasting. Voor dat geld heb je ook een hoop andere mooie spullen voor de camper. Is het geld het dan waard?

Wat mij betreft wel. Los van de financiële schade bij een aanrijding weet ik dat de emotionele schade nog groter kan zijn. Al voorkomt het systeem maar één ongeval, dan heb je het systeem ‘er al uit’. En nog een voordeel: mijn moeder kan weer met een gerust hart in- of uit(?)stappen: haar taak is volbracht. 

Wordt vervolgd!