Bouw je (vouw)fiets om tot e-bike

Door Marja van Kampen (tekst) en Gerard van Kampen (foto's)

Elektrische fietsen zijn trendy en heel aantrekkelijk, maar wat als je nog prima fietsen hebt? Daarvoor zijn er diverse ombouwsets op de markt, waarmee zelfs een vouwfiets om te bouwen is tot e-bike. 

Een fiets met een aangebracht ombouwsysteem werkt hetzelfde als een kant-en-klare elektrische fiets: vanaf het moment dat je trapt, helpt de motor mee om de pedalen rond te krijgen. Het ombouwen van de fiets is zelf te doen, maar de vakman heeft het binnen een paar uurtjes voor elkaar. 

In de standaardpakketten die op de markt zijn, worden lithium-ionaccu’s aangeboden, of kortweg li-ionaccu’s. Hoe hoger het aantal ampère-uur (Ah), hoe langer het duurt voor de accu leeg is. De meest toegepaste accu is de li-ionaccu van 36 volt en 10 ampère-uur. Uitgerust met een batterijmanagementsysteem (BMS), zodat het laden en ontladen veilig verloopt en de cellen in balans blijven. Accu’s gaan over het algemeen drie jaar mee, met maximaal zeshonderd tot duizend keer op- en ontladen. De meeste aanbieders gaan uit van standaardpakketten. De een noemt ze budget, comfort en luxe en de ander weer sportief en excellent.

De ombouwkit

De ombouwpakketten bestaan uit diverse onderdelen, zoals de accu, de acculader, een motor voor in het voor- of achterwiel of een middenmotor, een regelunit, een rotatieopnemer, de remonderbreking, een display en soms een nieuwe velg en een bagagedrager. Bij een specifieke fiets, zoals een vouwfiets, is een aanpak op maat nodig, door onderdelen uit diverse pakketten samen te stellen.

Middenmotor

De accu is het belangrijkste en duurste onderdeel in de ombouwsets. Het blijft ook het zwakste punt, al is er met de kwaliteit veel vooruitgang geboekt. De levensduur is beperkt, net als de afgegeven garantie. Bedenk voor de aanschaf wat de actieradius moet zijn en houd daarbij rekening met de grote invloed van factoren als de stand van de trapondersteuning, het wegdek, het gewicht berijder en de windkracht. 

De motor wordt in het voorwiel, in het achterwiel of midden onder geplaatst en heeft gemiddeld een capaciteit van 250 watt. Een middenmotor levert het beste resultaat. Hierbij zijn de regelaar en rotatieopnemer vaak met de motorunit gecombineerd.

Openbaring

De NKC liet een goede Dahon-vouwfiets met wielen van 20 inch ombouwen in ’s-Hertogenbosch bij E-Bike KIT. De eerste keus was een compacte middenmotor aan het frame, net voor de trapas. Bij een versnellingsnaaf werd dit echter afgeraden, omdat de kracht die de motor levert te groot kan zijn. Bij de vouwfiets kwam ‘ie daarom in het voorwiel. Met een nieuwe velg en zwaardere spaken, want het bestaande wiel was te licht voor deze krachten. Op het stuur is een display geplaatst, zonder dat de kabels in de weg zitten bij het inklappen van de vouwfiets. Er werd een nieuwe bagagedrager geplaatst, met de accu erin. De motorregelaar is hier ook ondergebracht. Het laten ombouwen van de vouwfiets kostte 850 euro. Wie het zelf wil doen, moet rekenen op ongeveer 600 euro, al zijn er ook goedkopere sets.

De standaard vouwfiets van Dahon
Zoek de tien verschillen

Het fietsen was daarna een complete openbaring. In de praktijk blijkt dat stand twee al voldoet, terwijl er vijf standen zijn. Zo gebruikt de fiets niet te veel energie uit de accu, doe je zelf ook nog wat en heb je toch een steuntje in de rug. 

Dit artikel verscheen in een andere vorm in Kampeerauto nr. 3 2015.