Roest camper wegwerken in zeven stappen

Carlijn Assink

Carlijn (30) leeft op en af een paar maanden in haar oude Volkswagencamper Harrie. Nu het winterseizoen weer is begonnen, moet ze haar camper een tijdje in de stalling zetten. Maar niet voordat ze een hardnekkige klus heeft geklaard: roest verwijderen. 

Mijn camper is een oude bak uit 1981. En deze oude campers hebben vaak roestplekken her en der. Ik zag ze al een tijdje verschijnen bij wat naden en onder sommige raamrubbers, dus deze winter moest het er echt van komen. De roest moest worden aangepakt. Mijn vriend heeft een nog ouder model Volkswagen (T1) en wist gelukkig het een en ander van roest wegwerken. 

Samen gingen we deze immense klus klaren in de koudste week van november. Niet echt handig, want door de regen en kou wilde alles minder goed drogen. Het voorjaar was een betere keuze geweest. Roest verwijderen is trouwens meer schuren, dan lakken. Dus wees voorbereid, het is bijna een sporttraining. Neem ook wat extra vrij (afhankelijk van hoeveel je moet doen), want het kan langer duren dan je denkt doordat alles urenlang moet drogen.

Wat we precies deden? We volgenden deze stappen:

Stap 1: Schuren

Schuren, schuren, schuren. Na het detecteren van alle bubbels onder de lak en de roestrode naden, moesten we eerst alle lak en roest eraf schuren. Met groot materieel (een boor en verschillende staaldraad-borstels) behandelden we de roestige plekken en de naden. De ramen moesten eruit, zodat we onder de rubbers ook alle roest konden weghalen. Net zo lang schuren tot je weer schoon metaal ziet. 

Soms schuur je een gat in het metaal, als het al helemaal broos is geworden. Dat is oké, dat vul je later weer op. Je kunt de wat meer oppervlakkige roestplekken met grof schuurpapier doen (80) en fijnschuren met een minder grove korrel.

Stap 2: Anti-roest (en schuren)

Als overal het metaal weer zichtbaar is, en het broze metaal is weggeschuurd, moet je een goed anti-roest middel (roestomvormer) erop spuiten. Ik gebruikte Brunox Epoxy spray. Dat moet je een aantal uren laten intrekken (kijk op de verpakking). Als het goed is wordt het metaal zwart, dat betekent dat de anti-roest zijn werk doet, en er dus minder snel roest terug zal komen.

Na het intrekken moet je met een kleine korrel de antiroest weer een beetje wegschuren.

Stap 3: Primer spuiten

Als alle roestomvormer goed is ingetrokken en een beetje is geschuurd, moet je op alle plekken primer spuiten. Hiervoor moet je alles ook goed afplakken, om ervoor te zorgen dat je geen spray (wit/grijzige kleur) op de rest van de auto komt. De primer zorgt ervoor dat de kleur straks kan hechten op de primer. Wees er zeker van dat alles goed raakt.

Stap 4: Plamuren (en schuren)

Nu komt het gedeelte waarbij je net een beeldhouwer bent. De gaten van je auto (als je die hebt, anders kun je deze stap overslaan) moet je vullen met plamuur. Ook de naden die dieper zijn, kun je hiermee opvullen. Diepere gaten hebben wij gevuld met plamuur met glasvezel. Dat is wat sterker dan normale plamuur. 
Meng de plamuur zoals aangegeven op de verpakking. Vul de gaten en vorm ze alvast voor. De plamuur moet een aantal uren goed uitharden. Daarna kun je de plamuur schuren met schuurpapier, zodat ze precies gelijk zijn aan de lijnen van je auto. Wees zorgvuldig, anders zie je straks randjes verschijnen. Als je er met je hand over wrijft, moet je geen randjes of lijnen meer voelen. Een egaal geheel moet het worden.

Stap 5: Filler (schuren)

Als alle plamuur is uitgehard, kun je een filler gebruiken om de kleine gaatjes te vullen die je niet met de plamuur kon doen. Ook alle plekken die je wel hebt geplamuurd, kun je nog met een filler overgaan. Soms zakt de plamuur een beetje weg, en de filler vult dat weer netjes op. Spuit royaal! Daarna kun je ook dit met fijn schuurpapier een beetje glad schuren.

Stap 6: Kleur aanbrengen

Nu is dan eindelijk de kleur aan de beurt. Als alles netjes is gevormd en goed is uitgehard, kun je de kleur van jouw camper weer mooi maken. Kijk goed of je alle plekken weer netjes hebt afgeplakt. Goed schudden en doe een paar proef-spuitjes op een stuk papier. Zo weet je zeker dat de klonten eruit zijn. 

Spuit dan met korte bewegingen (heen en weer) de kleur op de behandelde plekken. Je moet hier een beetje gevoel voor krijgen. Bedek alles goed, zodat er geen wit meer is te zien van de filler en primer. Ook dit moet je weer goed laten drogen. Lees hiervoor de bijsluiter van de verf. Schuur eventuele randjes na het drogen weer glad, maar pas op voor krassen.

Stap 7: Lakken

Als laatste spuit je een beschermende lak erover. Dit moet je in één keer doen, want de lakbussen drogen snel uit. Doe dit met dezelfde bewegingen, en raak alles goed. Ook dit moet goed uitharden en dan kunnen de ramen er weer in! Klaar is Kees.

Pas wel op, want wij duwden het raam te hard en eindigden met een ster in onze vooruit. 

En..... tadaaaa, het resultaat!

Tip:

Koop je spullen bij een auto-onderdelen winkel. De medewerkers weten precies wat je allemaal nodig hebt en kunnen je kleur uitlezen met een machine. Zo weet je zeker dat je goed materiaal hebt. Kleine oppervlakkige plekjes kun je eventueel met goedkopere spullen bewerken. 

Nog een tip:

Zorg dat je genoeg spuitbussen en plamuur en schuurpapier hebt! Wij hadden van alles veel te weinig en bleven heen en weer gaan naar de winkel. Het is natuurlijk even uitvinden hoeveel je nodig hebt. Maar dat is vaker meer dan minder, want je komt altijd weer nieuwe roestplekjes tegen.