Camper op maat: inbouw in plaats van zelfbouw

Door Leo van Dooren (tekst en foto's)

Als je een echt unieke camper wil hebben, dan kun je zelf aan de slag om deze helemaal naar eigen wens in te richten. Maar niet iedereen kan dat of heeft daar tijd voor. Een andere mogelijkheid is het op maat laten inbouwen van een camper. 

Zelden nog zijn ze te bewonderen, zelfbouwcampers, die na maanden van knutselen de strenge keuring succesvol zijn gepasseerd en het officiële predicaat kampeerauto hebben gekregen. De markt is sinds de jaren negentig vrijwel geheel overgenomen door fabrikanten, die inspelen op de hang naar meer luxe en comfort. Toch is er de laatste jaren een nostalgische trend waar te nemen naar de zelfbouwcamper, want wat is nou leuker dan met een camper op stap gaan waarvan er geen tweede bestaat?


Camperbouwers spelen weliswaar met een keur aan materialen, kleuren en indelingen in op trends en klantwensen, maar uniformiteit is troef. Écht zelf bouwen is echter voor velen geen optie en dan ligt het laten inbouwen voor de hand. Er zijn inmiddels tientallen bedrijven die dit kunnen, met ieder vaak een specialiteit.

Kleinecamper.nl

In een boerderijloods in Tynaarloo, een dorp zuidelijk van Groningen, heeft Ugo Hoekstra zijn bedrijfje Kleinecamper.nl gevestigd. Hij begon zijn bedrijf als een bijverdienste, met het plaatsen van inbouwpakketten voor Renaults Kangoo. Toen hij de vraag kreeg of hij een hefdak kon plaatsen op een Hyundaibusje, kwam de ommekeer in zijn carrière. Hij vond het werken aan het camperbusje zo mooi, dat hij zijn kantoorbaan opgaf en besloot verder als camperbouwer door het leven te gaan. Inmiddels is Hoekstra al vier jaar bezig en bouwt hij complete interieurs in op wens van de klant. Dus geen twee campers die zijn werkplaats verlaten zien er hetzelfde uit. Hoekstra: “Het is erg leuk om in overleg met de klant iets moois te maken, voor een schappelijke prijs. De meeste mensen komen met een tweedehands busje, zodat de totaalprijs binnen de perken blijft. Ik gebruik eerlijke materialen van de beste kwaliteit, veelal van de Duitse firma Reimo.” De inbouw is bij Hoekstra leverbaar vanaf ongeveer zevenduizend euro.

 

Fabels

“Na veertien jaar in het vak schrik ik nergens meer voor terug”, zegt Richard Heuker of Hoek van de firma Fabels in Hengelo, terwijl hij trots zijn werkplaats laat zien. Om de kosten binnen de perken te houden, heeft hij voor diverse busmodellen eigen mallen ontwikkeld, zodat hij niet bij elke nieuwe klus alles opnieuw hoeft op te meten. Wel wordt alles met de hand gezaagd en in elkaar gezet. Prefab is hem een gruwel. Heuker of Hoek: “We pakken alles aan wat de klant wil, als het technisch mogelijk en verantwoord is. Niets is ons te gek, luidt onze slogan. Het leuke is dat mensen regelmatig komen kijken hoe het erbij staat. Dat schept een band, soms voor jaren. En ik sta soms versteld van de inventiviteit van de klanten, die mij voorstellen doen die ik zelf niet had kunnen verzinnen. Ik ben nu bezig met een Volkswagen T5 met een indeling die absoluut uniek is: met de keuken letterlijk als middelpunt, waar de rest omheen komt.”

Sunsetcampers 

Op de oprit van de firma Sunsetcampers in Middelburg, waar Cor Versluijs de scepter zwaait, staat een fraaie zilverkleurige Mercedes Sprinter te blinken. Versluijs is trots op deze superluxe camper, die hij zelf heeft ingebouwd en nu in de verhuur heeft. “De camper is net terug van een reis naar de Noordkaap en de mensen waren wildenthousiast over het comfort van de wagen.” Versluijs bouwt het liefst Mercedesbussen in, maar mensen kunnen ook voor andere merken bij hem terecht.


In de werkplaats laat Versluijs de materialen zien waar hij graag mee werkt, zoals buigtriplex en flinterdunne aluminium platen. “Ronde vormen en gladde, strakke oppervlakken spreken mij aan. Die zie je dan ook terug in de campers die ik bouw. Je kunt dat gerust mijn handelsmerk noemen.” En inderdaad, zodra de schuifdeur opent, blinkt het zilverkleurige ronde keukenblok je tegemoet. Achterin is een bed geplaatst over de breedte. Op de vraag of dat niet veel te krap is voor lange mensen, laat Versluijs zijn oplossing zien. “Ik heb een extensie ontworpen en gemaakt, die in een handomdraai het bed twintig centimeter verlengt, zonder de veiligheid of waterdichtheid van de camper aan te tasten.” Versluijs gebruikt uitsluitend degelijke, krasvaste en luxe materialen, zoals trespa en aluminium, dat op de ondergrond wordt gelijmd. Hij bouwt bedrijfswagens in vanaf 15 duizend euro.

Calobo Camperbouw

In Velden in Limburg is de firma Calobo Camperbouw gevestigd. Eigenaar Nico Lommen vertelt dat hij sinds 1992 fulltime actief is in deze branche. “Mijn specialiteit is het opbouwen en inrichten van een camper vanaf een chassis, dus de totale bouw. Maar natuurlijk doe ik ook reparaties en richt ik camperbusjes in. In feite pak ik elke klus aan.” Zo bouwde Lommen onlangs nog een camper voor een mindervalide en eerder een safaricamper, die inmiddels de halve wereld rond is geweest. Veelzijdigheid is dus troef, maar het principe is altijd hetzelfde: gebruik van sandwichpanelen en een hagelbestendig dak. Daar gaat veel duur materiaal in zitten en nogal wat arbeidsuren, waardoor de prijs van een totaalopbouw pittig is.

Lommen: “Ik bouw camperbusjes al in vanaf vijfduizend euro, maar voor een complete camper wordt dat algauw 45 duizend euro. Maar dan staat er ook wat.” Op de vraag wat zijn handelsmerk is, antwoordt Nico ogenblikkelijk: “Robuust en degelijk.” Voor de inbouw gebruikt hij uitsluitend berkentriplex, omdat dit licht en toch sterk is.

JB Kampeerauto’s

In Soest laat Edzo de Jonge van JB Kampeerauto’s de trots van zijn bedrijf zien, de minicamper CampUniQ. Vanwege de crisis moest De Jonge de bakens van zijn bedrijf verzetten en stapte hij over van import en verhuur van campers naar het ontwikkelen en bouwen van een minicamper. Eigenlijk was dat een al langer gekoesterde wens. De Jonge: “Eerst moest ik een geschikte auto vinden, omdat de fiscus voor de toepassing van het kwarttarief een aantal minimummaten voorschrijft. Zo kwam ik op de Ford Transit Connect.”

Hij ging een samenwerkingsverband aan met de firma Carlo Camperbouw in Waalwijk, die nu een standaard interieur voor hem inbouwt. De Jonge: “Mijn minicampers zien er dus van binnen allemaal hetzelfde uit, maar ze zijn wel verkrijgbaar in diverse kleurschakeringen. En er komt ook veel handwerk bij kijken, want ik doe alle voorbereidingen hier in de werkplaats, zoals het aanbrengen van de vloer, het hefdak, de ramen, de elektra en de isolatie. Ook de laatste check vindt hier in Soest plaats.” Kleine aanpassingen, zoals het plaatsen van extra stopcontacten, het inbouwen van een televisie of het monteren van een luifel, kan hij in overleg met de klant realiseren. Inmiddels zijn er 67 van dit soort tweepersoonscampertjes van de band gerold. De totaalprijs hangt af van de aanschafprijs van de auto en varieert van 20 duizend euro voor een auto van acht jaar oud tot 45 duizend voor een nieuw exemplaar.

Twiga Travel Cars

Twiga Travel Cars in Ooij is gespecialiseerd in het bouwen van reisauto’s voor tochten onder extreme omstandigheden, zoals in de binnenlanden van Afrika, Australië en Zuid-Amerika. Hein van der Laarschot is al zestien jaar bezig in dit segment van camperbouw en ook ervaringsdeskundige met zijn eigen outbackcamper. “Twiga is Swahili voor giraffe en voor ons het symbool voor dromen, die wij met onze reisauto’s waar kunnen maken”, legt hij uit. In de hal staat een aantal van deze giganten. Een trap van ruim anderhalve meter hoog leidt tot het interieur, waar sobere luxe en functionaliteit domineren. De afwerking is strak en veelal sober, maar de materialen zijn robuust, sterk en duurzaam. 


De opbouw staat dan ook op een stalen frame, dat ten opzichte van het chassis kan scharnieren, zowel in de lengte- als in de breedterichting. De unit, een soort schoenendoos, heeft dan geen last van verwringing en kan zo zware klappen opvangen. Bovendien zijn onze units gemaakt van een uniek soort kunststof, dat ijzersterk is.”

Let op bij inbouw van je camper!

  • Boven op de aanschaf van een bedrijfsbus komt altijd een bedrag voor de bpm, de belasting die verschuldigd is bij de aanschaf van een personenauto. De hoogte is afhankelijk van de nieuwwaarde en neemt af met de leeftijd van de bus. Het bedrag kan oplopen tot 11 duizend euro.
  • Prijzen worden soms opgegeven exclusief btw. Vraag altijd naar de prijs inclusief btw.
  • Stem de aanschaf af op het gebruiksdoel. Wordt het uitsluitend een reisauto of is de camper ook bedoeld voor gebruik als personenauto? De grootte wordt dan een issue.
  • Denk goed na over de indeling. Wordt het een vast bed? In de breedte of lengte? Wel of geen doucheruimte? Zitje achter of voor? Veranderingen achteraf zijn meestal lastig te realiseren en altijd kostbaar.
  • Is de camper vooral voor gebruik op de camping of wil je ook vrij staan? In dat  geval speelt de energievoorziening een rol.
  • Het beschikbare budget is grotendeels bepalend voor de mogelijkheden. Maak hierover heldere afspraken met de bouwer.
  • Het bouwen kost algauw twee tot drie maanden. Plan goed wanneer de camper klaar moet zijn.
  • Bezoek meerdere bedrijven en vergelijk de mogelijkheden.

Dit artikel verscheen in een andere vorm in Kampeerauto nr. 1 2015.