Camperfandagstempel

Door Martijn Ciere

Martijn Ciere (22 jaar) is beleidsmedewerker bij de NKC. Op NKC.nl blogt hij over zijn dynamische werkveld. 

Vragende blik

De mevrouw en meneer aan mijn tafel kijken kort omhoog, lezen wat er op het bordje staat en kijken mij vervolgens met vragende ogen aan. Belangenbehartiging valt er op het bordje te lezen. Rondom mij staan collega’s bij tafels getiteld Reizen, Verzekeringen, Media of Campercontact. Tussen al deze begrijpelijke termen lijkt Belangenbehartiging een vreemde. Alle genoemde voorbeelden zijn onderdelen, soms complete afdelingen van de Nederlandse Kampeerauto Club. Kent u ze allemaal?

'Weet u wat we doen?'

Terug naar de mevrouw en meneer aan mijn tafel, terug naar de vragende ogen. Ze staan aan mijn tafel voor die felbegeerde Camperfandagstempel tijdens de landelijke ledendag van de NKC in Heerenveen. Acht stempels, een kaart vol, en als beloning een goodiebag. Maar die stempel geef ik natuurlijk niet zomaar weg: daar moest iets tegenover staan. ‘Of u weet wat wij doen’, vraag ik terwijl ik wijs naar het bordje boven mijn tafel. 

42 jaar belangenbehartiging

“Ehm, nee, sorry. Iets met de verzekering misschien?” is het antwoord. Nee, niets met verzekeringen. Het antwoord blijkt exemplarisch te zijn voor de gehele dag: slechts enkele keren krijg ik een goed antwoord. Mijn verbazing is groot. Al 42 jaar komt de NKC op voor de belangen voor camperend Nederland. Hoe komt het dan dat de vereniging hier niet meer mee geassocieerd wordt? Laat ik deze blog maar eens gebruiken om je op de hoogte te brengen van onze bezigheden omtrent belangenbehartiging!

Stem van de camperaar

Onbezorgd camperplezier, dat is het streven. Onbezorgd is natuurlijk enorm subjectief. Toch is er een aantal voorbeelden van uitdagingen waar elke camperaar mee te maken heeft of krijgt. Denk aan de beschikbaarheid van kwalitatieve, en als het even kan, duurzame brandstoffen. Wet- en regelgeving op het gebied van milieu welke de camperaar (soms onevenredig hard) treft. De beschikbaarheid van legale overnachtingsplaatsen. Of juridische bijstand, bijvoorbeeld wanneer de camper is ‘gegijzeld’ door een stallingseigenaar. Zaken waarbij de camperaar zichtbaar moet zijn en gehoord moet worden. Met 120.000 Nederlandse en bijna twee miljoen Europese campers is het tevens een groep die in toenemende mate een stem heeft. 

Foto4

'Weer wat geleerd'

Die stem, die vertegenwoordigen wij lokaal, regionaal, landelijk én Europees. Voor eerlijk beleid, duidelijke wet- en regelgeving, duurzame brandstoffen en veilig gebruik van de camper. Slechts een greep uit verschillende thema’s waar de NKC zich voor inzet. De betrokkenheid van leden is daarbij van groot belang. Dus loop je ergens tegen aan, heb je een juridisch geschil, vragen rondom de camper: laat het ons weten. Dit antwoord gaf ik die mevrouw en meneer die zojuist nog vragend aan mijn tafel stonden. “Weer wat geleerd vandaag”, aldus mevrouw. En die stempel, die hebben ze gekregen!