Camperen tot je een ons weegt

Door Martijn Ciere

“Dat wordt afvallen meneer”, hoor ik mijn collega gekscherend zeggen terwijl ik de optelsom maak. Hij blijkt gelijk te hebben: de camper weegt een ruime 200 kilogram zwaarder dan het maximum toelaatbaar gewicht van 3.500 kilogram. 

Foto1

Bewust van je gewicht

Licht geïrriteerd reageert de camperbestuurder: “Ik heb de camper afgelopen jaar pas gekocht met een rijklaargewicht van 3.200 kilogram. Volgens de dealer kon ik zorgeloos op reis, nou niet dus!” Na een korte uitleg over de mogelijkheden, zoals het behalen van een C1-rijbewijs en het verhogen van het toelaatbaar gewicht, vervolgt de camperaar zijn reis. Met de NKC organiseren we verschillende weegmomenten door het land onder de campagne ‘Weet wat je weegt’. Dit om camperaars bewust te maken van het belang van een veilig campergewicht.

Toch zijn er grenzen

Uitkomen op 500 kilogram boven het rijklaargewicht: hoe kan dat? Ik vroeg het mijn collega van NKC Advies, Hans de Goede. “De massa rijklaar, zoals het kentekenbewijs laat zien, is volgens het RDW het ledige voertuig inclusief alle vloeistoffen en smeermiddelen, een voor 90 procent gevulde brandstoftank, een reservewiel (als die aanwezig is), eventueel gereedschap en een bestuurder van 75 kilogram. Bij een kampeerauto wordt er daarnaast rekening gehouden met een voor 90 procent gevuld waterreservoir en gastank. Ook wordt er een extra massa toegekend, afhankelijk van het maximaal aantal passagiers en de lengte van het voertuig. Bovenop deze massa rijklaar komt in de praktijk dan vaak nog een luifel, airco, (elektrische) fiets, tweede gastank, servies, stoel en tafel et cetera.”

Hoger maximum voor B?

Dan lijkt de oplossing simpel: neem alle accessoires mee in de massa rijklaar en het probleem van overgewicht is opgelost! Helaas is de oplossing niet zo simpel. Het verhogen van de massa rijklaar zorgt voor een hogere wegenbelasting en een hogere verzekeringspremie. Daarnaast zouden veel campers op het rijbewijs zwaarder worden dan 3.500 kilogram, met een C1-rijbewijsverplichting tot gevolg. Het maximumgewicht voor rijbewijs B verhogen? Dat lijkt een mooie oplossing, maar is (nog) niet relevant. Volgens mij zijn er meerdere richtingen waarin we kunnen denken.

Bezem door de camper

Wachten totdat de camper vanzelf ‘afvalt’ is geen optie. Wachten totdat camperfabrikanten met lichtere voertuigen komen ook niet; je wilt tenslotte nu op reis, en het liefst met je huidige camper. Dan rest er niets anders dan zelf met de spreekwoordelijke bezem door je camper heen te gaan. Op een reisgezelschap van twee man/vrouw zes borden, tien glazen en vier soepkommen meenemen? Dat kan minder! Weekend naar Groningen en een volle tank diesel? Dat kan minder! Een reservewiel meenemen op een reis door Limburg? Met NKC Pechhulp bent u in het geval van een lekke band zo weer onderweg. De schoonwatertank pas vullen op locatie en een fles wijn minder in de koelkast kan ook echt geen kwaad. Zo gaan we veilig op reis, zodat we kunnen camperen tot dat we een ons wegen.

Meer tips over het afslanken van de camper vind je hier. Wil jij jouw camper laten wegen? Kom dan naar het laatste weegmoment van de campagne op 6 juli in Amersfoort.