Camperen in de toekomst


- Door Martijn Ciere

Hoe zorgen we ervoor dat we in de toekomst nog steeds met z’n allen kunnen camperen? Met deze en andere mobiliteitsvragen houdt Martijn Ciere (22 jaar) zich binnen de NKC bezig. Op NKC.nl blogt hij over zijn dynamische werkveld.

Onderweg

Terwijl mijn trein door het Nederlandse landschap raast, schrijf ik deze eerste blog voor de NKC. Het combineren van mijn studie met mijn werk brengt mij wekelijks op bijzondere plekken door het hele land, zo ook vandaag. Een retourtje Rotterdam – Leeuwarden; ‘even’ op en neer. Mijn twee en een half uur durende reis brengt mij langs Utrecht, Amersfoort, Zwolle en Heereveen. Ik passeer fantastische natuurgebieden welke, in combinatie met de opkomende zon, geweldige plaatjes opleveren. Als randstedeling ben ik opgegroeid met beton, asfalt en hoogbouw: een beeld wat in schril contrast staat met wat er nu aan mij voorbijschiet.

Vrijheid als drijfveer

Kijkend uit het raam begin ik mij steeds beter te realiseren wat de camperaar motiveert om met het huisje op wielen op pad te gaan. ‘Vrij zijn’ is de meest genoemde reden om te camperen. Zo vrij als ik mij voel met mijn OV-studentenkaart, zo vrij voelt de camperaar zich onderweg, stel ik mij zo voor. Maar daar waar ik mijzelf onbewust maar relatief duurzaam van A naar B verplaats, verstookt de camperaar vele liters brandstof. ‘Bent u zich daar wel van bewust?’, vroeg ik laatst aan een willekeurige camperaar. Het antwoord verbaasde mij enigszins. ‘Jazeker, maar wat moet ik dan? Alternatieven zijn er niet, en het is niet dat ik niet wil!’

Vraag en aanbod

Deze opmerking gonst nu al een tijdje door mijn hoofd. Sterker nog; ik heb het laatst getoetst aan de hand van een korte poll op de NKC-website. Wat blijkt: 75 procent van de camperaars geeft aan te willen investeren in een schonere camper! Hoe kan het dan dat schonere alternatieven niet voorhanden zijn? Wat is er over van het basisprincipe vraag en aanbod? Ik zie vraag, maar geen aanbod. Mijn verbazing wordt onderschreven door de vele mails en reacties op het thema, zoals laatst nog in het magazine Kampeerauto 1 (ingezonden brief).

Draag het imago uit

Nu realiseer ik mij goed dat alle camperkilometers in het niet vallen bij de auto- en vrachtwagenkilometers. Waarom zouden we dan actie moeten ondernemen? Nou, naar mijn idee is de camperaar bij uitstek de geschikte persoon om zijn of haar reis te verschonen. Het aantal kilometers per jaar is zeer gering, de camperaar is zich bewust van het brandstofverbruik en en is op plaats van bestemming nu al de meest duurzame toerist. Op de fiets naar de supermarkt en met weinig water en gas in alle comfort kunnen recreëren! Als we met z’n allen dat imago eens gaan uitdragen, dan ga ik mij ondertussen hard maken voor de beschikbaarheid van duurzame brandstoffen.

Dit bericht is geplaatst in de categorie Campertips met de tags: #duurzaamheid, #mobiliteit.

Reacties


Met onze camper maken we tot 10.000 km per jaar. Enkele jaren terug hebben we er voor €1.600 een retro roetfilter onder laten zetten, compleet met Duits klasse 4 label. Helaas hebben we daar buiten Duitsland niets aan voor de toegang tot lage-emissie zones. Blij met de lagere uitstoot, maar weinig erkenning door te divers beleid. Woon-werk verkeer gaat gelukkig op de fiets. Elektrisch is geweldig interessant, maar voor een camper misschien eerder met waterstof te realiseren dan met accu's. Ik blijf dit zeker volgen, maar zou op de kortere termijn het liefst betere afstemming van het beleid voor lage-emissie zones zien.
het gewicht van een elektrische camper komt op 3800kg en dan komt de belading er nog bij. Het B-rijbewijs is hier niet voldoende voor en de overheid is niet genegen hier dispensatie voor te geven. Ook is bij een hoger gewicht op de diverse tolwegen een kastje vereist. Verder is de infrastructuur in de diverse landen hier nog lang niet op ingesteld.
Er is bio-diesel, blauwe en witte, de blauwe is echter alleen aan de pomp verkrijgbaar in Friesland, erg handig, de witte alleen in jerrycans, nog handiger. Er is een E-camper deze kost +/- €170.000,- met een actieradius van 300 km, dat is lachwekkend om niet te zeggen zielig, stel je voor dat je daar mee naar Portugal wilt. In winterse omstandigheden zal het actieradius beduidend lager zijn. Bij de weg, hoeveel van die schreeuwers uit Den Haag rijden zelf echt elektrisch?
Duurzame brandstof? Ik ben benieuwd hoe men de huidige campervloot op duurzame brandstof wil krijgen tegen kosten die nog te betalen zijn. Ik heb helaas nergens nog concrete oplossingen gezien. Ik hoor en lees wel veel wensdromen!
Camperaars zijn feitelijk een te kleine groep om invloed op de automobiel industrie invloed te kunnen uitoefenen is mijn overtuiging. Wat een veel grotere groep is, zijn de bestelbusjes die in met name stedelijke gebieden rondrijden. Juist deze groep gebruikers lijkt mij groot genoeg om wel die invloed te kunnen uitoefenen en daarbij geholpen door steden die uitstoot willen beperken. Bundel de 3 belanghebbenden en probeer met z'n allen de industrie zover te krijgen dat er electro (ombouw) systemen worden gemaakt eventueel gecombineerd met super efficiënte brandstof motoren voor het opwekken van de electrische energie. Waterstof, CNG, LPG, daglicht panelen etc.
Elektrisch rijden met accu’s si voor campers nog niet aantrekkelijk wegens het grote gewicht aan accu’s. Op de lange termijn lijkt rijden met waterstof H2 veel aantrekkelijker. Intussen zouden campers redelijk gemakkelijk op gas (methaan) kunnen rijden: ofwel in de vorm van CNG (compressed natural gas), gecomprimeerd to zo’n 250 bar druk, ofwel in de vorm van LNG (liquified natural gas), zijnde vloeibaar aardgas. Rijden op gas ipv diesel resulteert in aanzienlijk minder CO2 uitstoot. Het beleid van de EU is om vrachtwagens te converteren naar gebruik van CNG of LNG. Op de belangrijke wegen in Europa worden tankstations aangelegd om gas te kunnen tanken. Over schat ik 5 jaar of zo zou dit aantrekkelijk voor campers kunnen zijn.
Ik ben 70 jaar en heb een perfect onderhouden alkoofcamper van 1999. Na info over roetfilter blijkt dat nauwelijks haalbaar. Erg duur in aanschaf en helemaal in onderhoud: moet er ieder jaar onderuit en voor veel geld gereinigd.
Hoe lang mag ik nog normaal in mijn wagen rijden?
Moet hij dan naar de schroothoop? over een paar jaar doorverkopen zal wel niet meer lukken.
Wij maken altijd ruim 10.000 km in heel Europa voor meerdere maanden.
Heel veel discussies gaan over onmogelijkheden van dit moment en verre horizonten waar we het vrijblijvend ver kunnen hebben en we veilig kunnen blijven doen wat we nu doen. Dat doe ik zelf, mede camperaars en de fabrikanten ook. Ik verbaas me al jaren dat we niet zoiets simpels als een compressorkoelkast not done is, ook in nieuwe campers terwijl je daarmee echt een stapje kunnen maken. Ik zou er graag een willen plaatsen in de bestaande nis. Helaas is er niks te koop wat een beetje past.
Dat de camperaar wel graag zou bijdragen aan een reductie van de schadelijke uitstoot, wil mijns inziens zeggen dat hij bij vervanging dan wel aanschaf naar een ,,schonere ,, wagen wil.
Electrisch is gezien de gebrekkige infrastruktuur v.w.b. laadmogelijkheden en aktieradius van de accu (nog) niet interessant.
Overigens is het zo dat ik en alle mensen die ik ken met een camper, meer kilometers maken met hun camper dan met hun personenauto.
IK ben benieuwd naar Uw aktie m.b.t duurzame brandstoffen.
Tot nu toe zijn gerenomeerde organisatie hier ook mee bezig en zal ook hier samenwerking om iets te bereiken noodzaak zijn.