Busleven - Het kiezen van de juiste bus


- Door Bobby en Jessica

Bobby (24) en Jessica (23) bouwen zonder ervaring, maar mét hulp van uitlegvideo’s op Youtube een busje om tot camper. In dit blog: Het kiezen van de perfecte bus.

Het kopen van een kampeerbus is voor velen een droom, maar hoe vind je de juiste? Nieuwe kampeerbussen zijn van alle gemakken voorzien, maar hartstikke duur. Toch is het mogelijk een goede bus aan te schaffen met een kleiner budget.

Het is precies de situatie waar wij afgelopen zomer in zaten. Van het zoeken, vinden en kopen van een bus hebben we veel geleerd. De belangrijkste les was het maken van keuzes en bepalen wat je eigenlijk zoekt. 

Budget

De eerste stap is het bepalen van het budget, hoeveel wil jij uitgeven aan een bus? In ons geval was dat 10.000 euro. Dat is niet genoeg voor een geheel nieuwe camper, maar voldoende om een ouder tweedehands model te kopen of er zelf een in te bouwen.

Ingebouwde Volkswagen T3 met hefdak

+ Is al ingebouwd en je kunt meteen op vakantie
+ Geen extra kosten kwijt aan de inbouw
- Geen toegang tot milieuzones
- Grote kans op een versleten auto of interieur

Kant-en-klare bus

Met een tweedehands kampeerbus kun je direct op reis, maar je zult waarschijnlijk moeten dealen met een verouderd interieur of roestig onderstel. Voor een ingebouwde Volkswagen T3 betaal je al snel 7.000 euro. Dat is relatief veel geld voor een oude wagen. Daarnaast is de keuze voor dit soort tweedehands kampeerbusjes een stuk kleiner dan wanneer je kiest om zelf een bus in te bouwen.

Zelfbouwen

Wanneer je een kant-en-klare kampeerbus aan je voorbij laat gaan en kiest voor een zelfbouw project, gaat daar veel tijd in zitten. De beloning is een camper die precies is zoals jij het wil. Bepaal eerst hoe je het vastgestelde budget gaat verdelen. Aan een mooi ingebouwde camper die niet kan rijden heb je niets, dus kies voor een goede basis. Een interieur laat zich in de toekomst makkelijker upgraden dan de wagen zelf. Wij wilden minimaal 4.000 euro overhouden. Dat lukte makkelijk toen we een wat oudere wagen (1991) vonden die we niet konden laten staan. Deze bussen zijn vaak goedkoper in de aanschaf, maar de brandstof- en onderhoudskosten zijn hoger. Daarnaast mag je met oude diesels niet in milieuzones rijden. 

Mercedes oldtimer

+ Goedkoop in de aanschaf
+ Naar eigen keuze in te bouwen
- Hogere brandstof en onderhoudskosten
- Geen toegang tot milieuzones

Knoop doorhakken

Kies je voor een hoge of een lage bus? Deze keuze zal veel consequenties hebben voor je vakanties en je inbouw. De lage bus zoals de Volkswagen T4 laat zich makkelijk parkeren in parkeergarages en drukke steden. Vaak zijn lage busjes lichter waardoor je minder wegenbelasting betaalt. De nadelen zijn het gebrek aan ruimte en het feit dat je een hefdak moet installeren om het kwarttarief te betalen. Om daarvoor in aanmerking te komen moet er een stahoogte zijn van minimaal 170 centimeter in de bus. Zo’n hefdak kost tussen de 2.000 en 5.000 euro, wat flink in het budget kan snijden.
 

Lage Renault Trafic

+ Makkelijk te gebruiken voor woon-werkverkeer
+ Toegang tot milieuzones
- Hefdak is nodig voor kwarttarief
- Weinig leefruimte

Dat geld kun je ook steken in een hogere bus zoals een tweedehands Mercedes Sprinter. Die biedt veel ruimte, is makkelijk in te bouwen en heeft geen hefdak nodig. Het nadeel van een hoge (grote) bus is dat het lastiger is om te parkeren in steden en parkeergarages. Ook zijn grote bussen een stuk zwaarder waardoor je meer wegenbelasting betaalt.
 

Mercedes Sprinter

+ Makkelijk in te bouwen
+ Toegang tot milieuzones
- Beperkte toegang tot parkeergarages
- Zwaar, dus je betaalt meer wegenbelasting

De koop

Zet alle wensen op een rij en beslis welk type bus aan de meeste eisen voldoet. Hoog of laag, nieuw of oud, kant-en-klaar of zelfbouw. Als je een type bus op het oog hebt, kun je jezelf in dat specifieke model gaan verdiepen. Zijn er terugroepacties, wat zijn de zwakke plekken en zijn er nog onderdelen voor te krijgen?

Voor de koop geldt: beslis vooral niet overhaast. Je gaat veel geld uitgeven, dus zoek een wagen waar je echt tevreden mee bent. Neem bij de koop eventueel iemand mee die verstand heeft van auto’s, of overweeg een aankoop of APK-keuring te laten uitvoeren. Het is geen raar verzoek, want nogmaals: het gaat om een boel geld.

Heb je nog toevoegingen of aankooptips, laat het ons weten in een reactie!

Dit bericht is geplaatst in de categorie Campertips met de tags: busleven, Mercedes208D, #vanlife, zelfbouw, bus.

Reacties


Hoi Bobby & Jessica,

Ik heb wel nooit aan camping meegedaan maar ben wel van plan dit te doen rond eind Augustus. Daarom vond ik jullie post/tips en de reacties echt hulpzaam. Ik werd geraad van een vriend om de website www.buslead.nl te gebruiken om een bus aanvragen te doen. Omdat het goedkoper en sneller gaat, als je een bus wil huren in plaats van zelf opbouwen. Ik weet niet perse voor een camping bus maar het is online plategrond waar je gratis bus aanvragen kan doen en in minder dan 1 uurtje kreeg ik prijs offertes terug van allerlei bus bedrijven waar ik de optie had om zelf te kiezen welke ik wilde kiezen.
Ik hoop dat die webpagina hulpzaam kan zijn voor either jullie, anders jullie lezers.
Liefs,
PM
Bobby en Jessica,

Zoek vooral ook over de grens naar een gebruikte bus. Meer keuze én vanwege niet bestaande regels voor grijs en geel kenteken - zoals in NL - ook vaak keuze uit bussen die ingebruik waren voor personenvervoer, vaak luxer en mogelijk met minder kilometers. Ook voor onderdelen en/of onderhoud ben je bijv. in Duitsland veel goedkoper uit. Vergelijk: onze MB Viano 3.0 Marco Polo uit 2013 heeft vóór nieuwe remschijven en blokken nodig; hier bij MB dealer gaat dat € 590,- kosten, bij MD dealer in Duitsland 'slechts' € 340,-; dat is ruim 42% goedkoper! Zet de bus pas op kenteken als hij helemaal gereed is; scheelt houderschapsbelasting en omzetten kenteken op "camper". Succes met jullie speurtocht en avontuur!
Hey Bob en Jes.

We kennen elkaar, vooral jou Jes.
Keigaaf dat jullie dit doen. In 1982 heb ik met mijn vriendin uit Heidelberg een oude vw bus gekocht en omgebouwd tot ons droomcampertje. Grote beurt en de reis kon beginnen. We zijn samen 6 maanden lang heel Europa rondgereisd. Een geweldige lente en zomer. In totaal 22.000 km gereden zonder pech of problemen.
Dat kwam natuurlijk ook omdat we van ons campertje hielden, maar vooral van elkaar. Nu, als echte babyboomer heb ik een grote Benimar mileo 296 camper. Geweldig ding, echt super, maar als ik onderweg ben met mijn camper, denk ik vaak terug aan die tijd met mijn campertje, aan mijn liefde, dierbare herinneringen, soms met een traantje in mijn oog.
Lieve Bob en Jes, leef, koester, geniet, vooral van elkaar en met elkaar, je kunt het maar een keer doen en als jullie zo oud zijn als ik, zul je vaak terug denken, steeds weer, steeds weer, steeds weer, met een glimlach.
Liefs,
Frans.
Bobby/Jessica
Ik wilde ook een eigen camper bouwen. De basis zou een VW T4 bus worden. Na vele gesprekken met bouwers en verschillende ontwerpen werd ik gewezen op de California Exclusive (zie Google). Ik was verkocht. Ik zou nooit een betere bus zelf kunnen bouwen. Het werd toen zoeken naar een betaalbare versie. In Duitsland zijn er altijd wel zo'n 10 in de aanbieding (via Mobile.de). Daar werd een geschikte bus gevonden (toen €26,000 dus veel duurder dan jouw budget) met maar 78,000 km en toen 10 jaar oud. Ik heb er nu al vele reizen mee gemaakt, o.a. van Amsterdam retour naar Vladivostok (42,000 km / 132 dagen) en heb er geen problemen mee gehad. Hij is nu omgebouwde naar een 4x4 voor de geplande Z / N America crossing. Voor onze blog ga naar Wellingfamily.waarbenjij.nu.
Succes
Ruud Welling