Weet wat je weegt

Door Anna Wolving (tekst)

Het thema waar zoveel over te zeggen valt. De NKC springt hierop in met een vijftal weegmomenten her in der in het land. Ik ga niet met het vingertje wijzen naar campers die overbeladen zijn, want dan moet ik eerst bij mezelf beginnen en daarna heb ik op geen stukken na vingers genoeg. Ik geef eigenlijk alleen maar onze eigen ervaringen weer.

Het was 2012 en we wilden graag een nieuwe camper kopen, alleen dat was, zoals Maxima zou zeggen: een beetje dom, want de camper die we op het oog hadden was te zwaar voor het BE rijbewijs. Nu moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat de camper waar we op dat moment mee reden, ook niet aan de wettelijke eisen voldeed. Dat wil zeggen, de camper wel, maar, netjes gezegd, het rijbewijs van mijn echtgenoot was niet het meest geschikte voor onze camper. Af en toe hebben we best wel met heel kromme tenen in de camper gezeten wanneer ergens controle was of wanneer we een grens passeerden. Tot die tijd hadden we altijd het geluk aan onze zijde en zijn we nooit aangehouden. Ik had altijd visioenen van een plaats ver weg in Frankrijk waar we onze spullen moesten uitladen en achterlaten wat teveel was.

Weegdag Den Bosch

Nieuwe camper

Maar toen dus die nieuwe camper! In 2012 was er nog geen C1-rijbewijs, alleen het gewone vrachtwagen C-rijbewijs. Wat is wijsheid? Een jaar wachten was geen optie, de camper lonkte! Toch maar besloten om niet de gemakkelijkste weg te kiezen, maar de ingewikkelde: proberen het C rijbewijs te halen. Ja, dan begint eerst de medische keuring, gelukkig geen probleem. Maar dan: de theorie, drie behoorlijke boeken. Nu is studeren met z'n tweeën altijd iets plezieriger dan in je eentje, maar helaas ik zag het helemaal, en ook nu nog niet, zitten om in in zo'n immense bak te gaan rijden (gelukkig zijn er ook andere vrouwen). Toch besloot ik solidair te zijn en me ook, voor zover mijn technische kennis reikt, te storten op de theorie. Er werd een plan van aanpak uitgewerkt: zoveel tijd is er, zoveel bladzijden in totaal. Dat betekent dus zoveel bladzijden stampen per dag. Nu moet ik eerlijkheidshalve wel toegeven dat ik me meer heb toegelegd op het overhoren dan alle kennis tot me te nemen. Maar ook dat is niet voor niets geweest, er is best nog het één en ander blijven hangen. In zoverre zelfs, dat we nu onderweg heerlijk met elkaar kunnen kibbelen over de maximumsnelheid voor voertuigen boven de 3,5 ton, bijvoorbeeld op de Duitse snelwegen of het inhalen op die wegen. Dat is natuurlijk wel een punt met het C-rijbewijs, de snelheid, je moet je af en toe beperken. Maar dat is toch alleen maar goed voor het milieu?

Resultaat

Ik dwaal af, ik was nog maar bij de theorie; drie boekjes, dan examen, vooruit maar in één keer proberen en het lukte. Dan de praktijklessen, het was bij een heel kleine rijschool die alleen maar een vrachtwagen had van 19 ton, handgeschakeld met, zoals dat genoemd wordt, dubbel klutsen, dus terug in de tijd. Al met al een hele ervaring, veel geleerd en uiteindelijk net voor zijn 65e verjaardag geslaagd. Ja, en dan kan eindelijk de gewenste camper besteld worden. Wat een heerlijkheid, genoeg water mee kunnen nemen voor de eerste dagen, een 'beetje', zoals ik al eens eerder schreef, gereedschap, een reservecassette, enzovoort.

Spaanse wijn

Wat te denken van het volgende: wij troffen in Spanje ooit eens mensen die ons wijn lieten proeven uit een waterfles en die was zo lekker dat we ter plekke besloten om die bodega, waar de wijn vandaan kwam, ook maar eens met een bezoek te vereren. En dat was een succes, gigantisch lekkere wijn en een paar lege waterflessen hadden we ook nog wel. Maar na verloop van tijd was de wijn op en wat was het toen verleidelijk om op de terugweg toch nog even langs diezelfde bodega te gaan en een voorraadje mee te nemen voor thuis. En nou ja, 4500 kilogram daar zit je toch niet zo gauw aan.

Vriendendienst

Tot het volgende jaar; we waren onderweg naar Spanje en natuurlijk voerde de weg ons langs de beruchte bodega. Gelukkig was in dat dorp een camperplaats, zodat we onze tijd tot 16.30 uur (de tijd dat de bodega openging) rustig uit konden zitten. Tijdens deze siësta kregen we toevallig een e-mail van vrienden of we misschien ook langs die bewuste bodega kwamen, ze hadden daar ook zulke heerlijke port. Of we misschien ook een jerrycan met vijf liter mee konden nemen? Natuurlijk konden we dat, we zouden toch nog niet aan de 4500 kilo komen? Het is immers niet zo dat al onze vrienden zulke wijn- en/of portdrinkers zijn. Het zal toch wel loslopen. Of toch niet? Want stel je voor dat we dan alsnog die lekkere wijn uit de Spaanse bodega ergens achter moeten laten.

Oh nee, dan krijgen we hetzelfde probleem als toen we deze camper kochten, dan zijn we weer terug bij af. Toch maar even bij de NKC laten wegen? Wel of geen wijn! Weet wat je weegt! Morgen is er een weegmoment in Westzaan. Daarna is er nog één kans in Amersfoort op 6 juli, grijp die kans!