Kay & Esther - De spectaculairste hike van Zwitserland

Kay & Esther, By Nomads

Fervente hikers en bloggers Kay en Esther reisden met hun camperbus door Zwitserland toen de maatregelen dat nog toelieten. Tijdens de laatste dagen van hun trip maken ze de meest spectaculaire hike die ze in het land hebben gedaan.

Nadat we de Stoos Ridge hike hebben gedaan, stappen we weer in onze camper. Vervolgens rijden we in rustig tempo naar kanton Appenzell in het oosten van Zwitserland. Deze regio is de laatste die we aandoen tijdens onze reis door dit waanzinnige land. Inmiddels hebben we er drie weken reizen op zitten, maar we zijn nog lang niet uitgekeken. Het land blijft ons verbazen! Naarmate we Appenzell naderen, verandert de omgeving in een heuvelachtig landschap met weids uitzicht. In de verte rijzen vanuit het niets enorme rotsformaties op. Ons hart begint spontaan sneller te kloppen; zo mooi hebben we Zwitersland nog niet eerder gezien. De Appenzell regio staat bekend als wandelparadijs en de verwachtingen zijn dan ook hooggespannen.

Appenzell

Eind van de middag komen we aan in Appenzell. We overnachten op camping Eischen, van waar we ‘s avonds nog een wandeling maken. De omgeving is te mooi om niet te verkennen. De volgende ochtend vertrekken we redelijk vroeg om een kampeerplek te bemachtigen op de parking bij Schwende, Wasserauen. Vanuit hier kun je verschillende hikes maken en de parkeerplek schijnt dan ook al snel vol te staan.

Maar het valt ons nog alles mee als we rond 9:00 uur aankomen. De vriendelijke parkeerwachter wijst een ons een plekje aan bij de grasrand. Voor iets minder dan 5 euro per dag mag je de camper hier maximaal 7 dagen parkeren. Overdag is het een komen en gaan van auto’s, maar ‘s avonds is de parkeerplek rustig en het uitzicht is prachtig. Een aanrader dus, zeker als je van wandelen houdt.

Aescher en Seealpsee

Diezelfde dag pakken we de laatste kabelbaan vanaf Wasserauen de Ebenalp op. In tien minuten brengt de kabelbaan ons van 876 meter hoogte naar 1644 meter. Op twee andere personen na is hier niemand anders te bekennen. Zo hebben we het prachtige uitzicht op de heuvels rondom Appenzell bijna voor onszelf. Gewapend met een camera in de hand beginnen we aan de afdaling. In slechts 10 minuten komen we aan bij twee uitgegraven berggrotten waar we doorheen moeten. In een van de grotten staan kerkbanken: eens per maand wordt hier een dienst gehouden. Door middel van aanwezige lichten in de grotten navigeren we onszelf er doorheen.

Niet lang daarna dient de volgende verrassing zich aan: bergrestaurant en pension Aescher. Het is pal tegen de steile rotswand aangebouwd en ziet er dan ook indrukwekkend uit. Helaas kunnen we niet heel lang blijven want we willen voor zonsondergang aankomen bij onze volgende geplande stop: Seealpsee. En we weten niet precies hoe lang de afdaling hier naartoe gaat duren.

Na een uur wandelen en ontelbaar veel traptreden later komen we aan bij Seealpsee. In stilte genieten we van de zonsondergang bij dit schitterende meer waarin de omliggende berpieken reflecteren. De setting doet ons een beetje denken aan onze reis door Canada. Als de zon volledig is weggezakt zetten we de afdaling in en 45 minuten later komen we aan bij de camper.

De kampeerplek bevalt ons zo goed dat we nog twee nachten blijven. Zo kunnen we een beetje bijtanken van de hikes en op ons gemak het stadje Appenzell bezoeken dat op 25 minuten fietsen te bereiken is. Hierna maken we ons op voor onze laatste hike in Zwitserland: de Saxer Lücke.

Saxer Lücke hike

Zonder twijfel is dit voor ons de meest spectaculaire hike die we in Zwitserland hebben gedaan. Je wandelt over smalle paden met uitzicht op enorme rotsformaties. De meest indrukwekkende is de reusachtige Saxer Lücke. Als je hierna nog een uurtje afdaalt kom je aan bij berghuis Bollenwees en de Falensee. Zeker de moeite waard! In totaal duurt de hike inclusief stop bij Bollenwees zo’n 5 uur. Het makkelijkste is om te starten bij de Staubern kabelbaan.

Met de Saxer Lucke hike is er helaas een eind gekomen aan onze camperreis door Zwitserland. We kunnen het iedereen aanraden! De Zwitserse natuur is schitterend, de bevolking vriendelijk en we hebben ons geen moment onveilig gevoeld. Het deed ons vaak denken aan onze reizen door West-Canada en Nieuw-Zeeland. Maar dan op nog geen 10 uur rijden vanaf Nederland. Wat ons betreft een perfecte camper bestemming! Wij gaan zeker nog een keer terug.