Kay & Esther - Bergmeren, haarspeldbochten en gletsjers

Kay & Esther, By Nomads

Fervente hikers en bloggers Kay en Esther reisden met hun camperbus door Zwitserland toen de maatregelen dat nog toelieten. Deze keer een verslag van de legendarische Vijfmerenroute en wel een heel bijzondere overnachtingsplaats met uitzicht op een gletsjer.

Vanuit Lauterbrunnen reizen we door richting Zermatt: de toegangspoort tot de Matterhorn. Omdat Zermatt niet echt op de route ligt, hebben we even getwijfeld of wel zouden gaan, maar een reis door Zwitserland voelt voor ons niet compleet zonder de iconische berg de Matterhorn (4478 meter) te hebben gezien. Bovendien kunnen we daar de Five lakes hike doen die heel hoog op onze Zwitserland hike-bucketlist prijkt.

Aangezien Zermatt autovrij is, rijden we naar het dichtstbijzijnde dorpje Täsch. Onderweg slaan we nog even boodschappen in bij de Aldi. Dit is samen met Lidl de voordeligste supermarkt van Zwitserland, maar je komt ze niet op elke straathoek tegen. Dus als we zien, slaan we onze slag!

Reizen per autotrein

Daarna vervolgen we onze reis naar Täsch waarbij we de Lötschbergtunnel per autotrein afleggen. We rijden met de camper op de autotrein en het past allemaal maar net… Tien minuten later en 28 CHF (26 euro) lichter rijden we de trein weer af. Het was een bijzondere ervaring want tien minuten lang zagen we geen hand voor ogen. We waren blij toen we weer licht aan het eind van de tunnel zagen. Hierna is het nog ruim een uur rijden voordat we in  het weinig sfeervolle dorp Täsch arriveren. We installeren ons op ‘Camping Täsch’, direct aan het spoor.

De volgende dag zijn we vroeg uit de veren om de eerste trein (iets over 7:00 uur) naar Zermatt te pakken. Een enkele reis kost niet meer dan 8 CHF (7,50 euro) per persoon en na twaalf minuten arriveer je in Zermatt. Vanuit hier nemen we de Sunneggagondel waarna we starten aan de Vijfmerenroute. Het is een stralende dag en we zijn als eerste boven. Een heerlijk gevoel; zo kunnen we in alle rust genieten van de schoonheid om ons heen.

TIP: Als je voor een langere periode door Zwitserland reist en je houdt van wandelen dan kan het lonen om een Swiss Half Fare card te kopen. Deze pas geeft je gedurende een maand 50% korting op tickets voor de trein, bus, boot en kabelbanen.

Vijfmerenroute

De Vijfmerenroute leidt je langs vijf verschillende meren, die - lekker verwarrend - in het Duits See heten: de Stellisee, Grindjisee, Grünsee, Moosjisee en Leisee. Elk van deze bergmeren is heel verschillend qua vorm, kleur, karakter en grootte. De Stellisee en Grindjisee laten bij goed weer een prachtige reflectie van de Matterhorn zien. In de Grünsee en Leisee kun je zwemmen en de Moojisee heeft een prachtige turquoise kleur en is omringd met alpenbloemen. In totaal is de hike 9,8 kilometer lang en daal je voornamelijk af. Het pad is goed te doen, ook met kinderen. Er staat 2,5 uur voor, maar wij doen er ruim 4 uur over omdat we vaak stoppen om foto’s te schieten en de schitterende omgeving in ons op te nemen.

In de middag verkennen we het dorp Zermatt: toeristisch, maar wel heel mooi en gezellig! Na het hiken hebben we trek dus we gaan voor een frietje van misschien wel de duurste Mc Donalds ter wereld. Een menu kost gemiddeld 13 CHF (12 euro). We hadden duurder verwacht.

Onvergetelijke kampeerplek

Na een werk-rustdag reizen we verder naar de Oberaargletsjer. Kay heeft deze overnachtingsplek gevonden via de app Campercontact. De route ernaartoe via de Grimselpas is al een belevenis op zich! De weg volgt vele haarspeldbochten en is zeer geliefd onder motorrijders. Het vraagt best wat van onze camper, maar we halen uiteindelijk de pas! Deze ligt helaas volledig in de wolken, dus we kopen direct een toegangsticket voor de weg naar de Oberaargletsjer waar we maximaal 24 uur mogen blijven. Het is een eenrichtingsweg die op gezette tijden verkeer doorlaat. We dalen af en duiken onder het wolkendek waarna we uitzicht hebben op een gletsjermeer. Kippenvel - zo mooi!

Niet veel later komen we aan bij de Oberaargletsjer en we parkeren direct aan het meer met de gletsjer op de achtergrond. We trekken onze wandelschoenen aan om de gletsjer van dichtbij te gaan bekijken. Via een redelijk vlak pad komen we aan bij de voet van de gletsjer waar we ons voor even weer in Nieuw-Zeeland wanen. Wat een waanzinnige ervaring is dit. Die nacht slapen we als roosjes.

Trekt onze bus deze pas?

De volgende bestemming van onze reis is het Vierwoudenstedenmeer in centraal Zwitserland. Daar staat weer een hike op de planning en een bezoek aan de stad Luzern. Om daar te komen moeten we eerst over de Furkapas rijden. Deze pas met ook weer talloze haarspeldbochten vormde het decor voor de epische achtervolging in de James Bond film ‘Goldfinger’. We zijn benieuwd hoe onze bus het er vanaf gaat brengen… Tot de volgende keer!

Iedere drie weken verschijnt een blog van Kay en Esther. Wil je ze op de voet volgen? Volg het stel dan via het Instagramaccount @bynomads