Vakantieganger wil tot 10% meer betalen voor duurzame camping

Het volgeboekte Duurzaamheidscongres Kampeerbranche, dat gisteravond voor de derde keer plaatsvond op de startdag van de Kampeer & Caravan Jaarbeurs in Utrecht, heeft duidelijk gemaakt dat duurzaamheid steeds breder wordt gedragen. Kers op de taart was de uitreiking van de duurzaamheidsprijzen, met onder meer een award voor lichtgewicht vouwwagen TakeOff, die ook geschikt is voor een elektrische auto.

Omdat duurzaamheid de recreatiesector in de gehele breedte aangaat, was de organisatie van het congres breder dan voorgaande jaren. Behalve NKC, Jaarbeurs en de KCI (Kampeer en Caravan Industrie) stonden nu ook de ANWB, Bovag en branchevereniging Hiswa-Recron aan de lat.

Onderzoek

In samenwerking met de ANWB deed bureau Q&A onderzoek naar het belang dat kampeerders hechten aan duurzaamheid. Opvallende uitkomst: bij de keuze voor een overnachtingsplek houdt 48 procent van de kampeerders rekening met duurzaamheid. Belangrijke elementen daarbij zijn het scheiden van afval, goed omgaan met energie, aandacht voor de natuur, zonnepanelen en een eco-keurmerk. Van de kampeerders is 46 procent dan ook bereid om wat extra te betalen, waarbij de meeste mensen 10 procent als maximum zien. Vooral jongeren blijken bereid om fors meer te betalen voor een duurzame locatie. “Dat geeft hoop!” constateerde presentator Rens de Jong, bekend van BNR Nieuwsradio en eigenaar van een oude AmorA-buscamper.

Inspirerende voorbeelden

Drie ondernemers kregen vervolgens ruimte om hun best practice op het gebied van duurzaamheid te presenteren. Samuel Lafforest presenteerde de ruime en natuurlijke kampeerplaatsen van de Franse Huttopia-keten, die nu ook in Nederland locaties heeft. Camperbouwer Ventje toonde het eVentje, de nieuwe camper op basis van de elektrische Volkswagen ID. Buzz. En Thetford presenteerde het Indus-systeem voor campers en caravans, dat flink wat water en schoonmaakmiddelen bespaart.

©Fotostudio7

Duurzaamheidsprijzen

Tijdens het congres werden drie duurzaamheidsprijzen uitgereikt, om duurzame innovaties in de industrie te stimuleren. De prijs voor het meest duurzame kampeermiddel ging naar vouwwagen TakeOff van Easy Caravanning uit Emmen. De aanhanger is zo licht, dat deze ook achter een elektrische auto mee kan. Andere genomineerden waren het al genoemde eVentje en de handige Nomad-keukenmodule van Tonke, waarmee een dagelijkse bestelauto snel kan worden omgebouwd tot campervan.

De prijs voor meest duurzame kampeerplek ging naar Camping Weltevreden in Zoutelande. Dit bedrijf heeft het gas afgesloten en is volledig overgegaan op zelf opgewekte elektriciteit. Daarbij is ook veel aandacht voor waterbesparing en biodiversiteit. Andere genomineerden waren Mini Glamping Dijksehoeve en Camping de Deelderij.

De derde categorie was de prijs voor het meest duurzame innovatieconcept. Hier was de winnaar Second Tent Event, dat in een hippe festivalsetting de verkoop van tweedehandstenten faciliteert. Dat is hergebruik in zijn beste vorm, oordeelde de jury. Andere genomineerden waren online community Camperhomie.nl en Stichting Tonkeland. Die stichting koopt in heel Europa gronden aan en zet zich in voor natuurontwikkeling en duurzame landbouw. Maar in dat landschap mag je als deelnemer ook overnachten, en dat creëert precies de betrokkenheid die nodig is om samen te werken aan duurzaamheid. 

©Fotostudio7

©Fotostudio7