7 politieke pinpoints voor verduurzaming van recreatieve mobiliteit en verblijf

Om camperen voor iedereen beschikbaar en betaalbaar te houden, is het van belang dat de behoefte van zowel bestaande als de nieuwe generatie camperaars behartigd wordt. Daarom zet team belangenbehartiging zich dag in, dag uit in voor de bewegingsvrijheid, veiligheid, duurzaamheid en daarmee toekomstbestendigheid van het camperleven.


In dat streven naar een optimale staat van het camperklimaat presenteren wij de politiek ons duurzaamheidspamflet met - in willekeurige volgorde - een zevental speerpunten richting de verduurzaming van recreatieve mobiliteit en verblijf.  

Klik in onderstaande galerij door de politieke pinpoints en scroll verder op deze pagina voor een toelichting per statement. 

1 van 7
Stimuleer productie, aanschaf en gebruik duurzame(re) campers

80 procent van de consumenten wil een duurzame camper. Maar in tegenstelling tot personenauto’s is voor campers geen en voor kleine camperbussen slechts een zeer beperkt ‘schoon’ alternatief. Camperfabrikanten zijn namelijk afhankelijk van ‘derden’ (fabrikanten van chassis en motor). Stimuleer daarom de productie, de aanschaf en het gebruik van duurzame campers: geef subsidie op de aanschaf van nieuwe en gebruikte schone campers, net als bij elektrische personenauto’s en busjes.

2 van 7
Stimuleer emissieloos camperen en…

Campers rijden nu noodgedwongen op diesel daar er geen volwaardige schone alternatieven zijn. De verwachting is dat de komende jaren schone campers stap voor stap beschikbaar komen. Stimuleer en beloon deze ontwikkeling met een lager kilometertarief voor schone campers, dat ook recht doet aan het recreatieve gebruik van de camper.

3 van 7
…zorg voor een zachte landing m.b.t. het kwarttarief

Campers rijden weinig kilometers (7.000 km jaarlijks), op rustige momenten, meestal in het buitenland. Camperaars gebruiken de camper anders dan auto’s en betalen daarom nu het kwarttarief autobelasting. Behoud deze uitzonderingspositie motorrijtuigenbelasting in ieder geval tot schone alternatieven beschikbaar zijn.

4 van 7
Maak huidige campers schoner met hernieuwbare brandstof

Nederland telt ruim 170.000 campers en ruim 350.000 camperaars. Campers gaan veel langer mee dan personenauto’s, gemiddeld 26 jaar. Consumenten koesteren het huisje op wielen. 40% campers op de weg is van bouwjaar van 2001 of eerder. Deze rijden nog jaren rond zolang de opbouw van de camper nog goed is. Het is niet duurzaam om deze campers vroegtijdig af te danken. Maak daarom hernieuwbare brandstof die schoner is beschikbaar en betaalbaar zodat ook deze campers minder uitstoten.

5 van 7
Stimuleer de verduurzaming van overnachtingsplaatsen voor campers

Een camper is geen caravan. Camperaars overnachten op speciale camperplaatsen en zijn verplicht (APV) om buiten het seizoen de camper te stallen. Door de groei van het aantal campers is er een tekort aan plaatsen, stallingen en plaatsen op campings (die toeristische plekken omruilen voor chalets. Camperplaatsen en -stallingen bieden agrariërs nieuw perspectief voor de toekomst: camperen en stallen bij de boer. Maak dus slim en duurzaam gebruik van camperplaatsen en stallingen tijdens de transitie van het landschap. Zorg ook voor voldoende laadinfrastructuur voor recreatieve toepassingen.

6 van 7
Ondersteun aanpassing Europese richtlijn B-rijbewijs van max. 3.500 naar 4.250 kg
Electrische campers zullen zwaarder zijn dan de maximale 3.500 kg waarmee camperaars met rijbewijs B (het overgrote deel van de camperaars) mogen rijden. De Europese Commissie is nu bezig met herziening richtlijn rijbewijs. Verhoging van de maximaal toegestane massa voor rijbewijscategorie B van 3.500 kg naar 4.250 kg voor campers kan veilig, stelt ook het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Ondersteun deze aanpassing van de Europese richtlijn.

7 van 7
Behoud kleine kernen met de economische toegevoegde waarde van (int.) toeristen

Camperaars uit binnen- en buitenland besteden dagelijks 60 euro aan de lokale economie: middenstand, museum en natuur. Daarmee leveren ze een actieve bijdrage aan het in stand houden van voorzieningen in kleine kernen. Ook dat is duurzaamheid. De aanpassing van de wet markt en overheid geeft buurtschappen en gemeentes echter minder ruimte om camperplaatsen te onderhouden en te starten. Daarmee komen kleine kernen in de knel. Maak daarom een uitzondering voor camperplaatsen in de aanpassing wet markt en overheid.