Verwarming in de camper

Hoe werkt een verwarmingssysteem? En welke systemen zijn er eigenlijk? Goed om te weten, want je wil er natuurlijk wel warmpjes bijzitten in de camper.

Qua verwarmingssysteem zijn er twee typen: verwarming via circulerende lucht (gedwongen) en verwarming via circulerende vloeistof. Het systeem van circulerende lucht is veruit het populairst. Zo is 95% van de campers uitgerust met Truma luchtverwarming en 5% met Alde vloeistofverwarming.

Werking circulerend luchtsysteem

Atmosferische brander

  • Luchttoevoer van onder de bodem.
  • De verbrandingsgassen verlaten de schoorsteen in het dak.
Het principe  

 

Geforceerd

  • De luchttoevoer en de afvoer van de uitlaatgassen via de zijwand.
Het principe  


Werking circulerend vloeistofsysteem

  • Luchttoevoer van onder de bodem. 
  • De verbrandingsgassen verlaten de schoorsteen in het dak.
  • De standkachel heeft een verbrandingskamer waarin de aangevoerde lucht en brandstof zich met elkaar mengen en tot ontsteking worden gebracht. De warmte-energie warmt frisse lucht op die in de woonruimte wordt geblazen.

Truma

De bekende heteluchtverwarming op gas van Truma, de Combi's 4 (maximum vermogen 4.000 Watt) en 6 (maximum vermogen 6.000 Watt), zijn uitgebreid met de zogenaamde E-versies. De E-aanduiding staat voor elektrowerking.

De standaard combi's hebben één bedieningspaneel met de mogelijkheid de kamertemperatuur in te stellen en te kiezen voor de zomer- of de winterstand. Een binnentemperatuurvoeler meet de kamertemperatuur.

De combi D6 diesel uitvoering De opengewerkte toestand van de dieselversie met koude en warme luchtstroming

 

De E-versies

De E-versies daarentegen hebben twee bedieningspanelen. Naast het standaard bedieningspaneel is er een draaischakelaar waarmee de energie kan worden gekozen.

De E-versie in werkelijke uitvoering De opengewerkte toestand van de dieselversie met koude en warme luchtstroming

 

Alde

Sommige campers zijn uitgerust met het Alde 3010 Compact verwarmingssysteem. Het systeem is een combinatie van verwarmen en warmwatervoorziening. De elementen voor de verwarming en warmwatervoorziening (de boiler) zijn compact samengesteld, maar functioneren afzonderlijk van elkaar. Het geheel is opgenomen in een goed geïsoleerde ombouw.

Het verwarmingssysteem van Alde biedt de mogelijkheid een vloerverwarming en een warmtewisselaar te combineren. Het is een gesloten systeem dat is gevuld met een mengsel van glycol en water. Antivries voorkomt bevriezing van de installatie in de winter. De boiler is gevuld met water.

Verwarmen met Alde

Voor het optimaal benutten van het Alde-verwarmingssysteem is het van belang dat de lucht vrij kan passeren onder de bedbanken en achter de rugkussens en wandkasten. Wanneer in de camper kamerbreed tapijt wordt gelegd, dien je ervoor te zorgen dat de luchttoevoer naar de convectoren niet wordt belemmerd. 

Convector Vrije luchtcirculatie Het principe

 

Dieselverwarming

Een geheel andere manier van verwarmen is mogelijk met de dieselkachel. Deze gebruikt diesel uit de brandstoftank en daarmee is het probleem van frequent gasflessen hervullen verdwenen. Diesel is altijd goed verkrijgbaar. Een beveiliging zorgt er voor dat er altijd voldoende brandstof overblijft om nog weg te kunnen rijden met de camper. Door de compacte afmetingen, is deze vooral populair bij campingbusjes en kleinere buscampers. Bedenk wel dat er voor de ventilator en vooral tijdens het opstarten elektriciteit benodigd is. Als je vrij wilt staan zonder stroomaansluiting moet je accu dus voldoende groot zijn. Bekende aanbieders zijn Webasto, Eberspächer en Autoterm