Veersystemen - Torsieveer


Inhoudsopgave - Veersystemen


Torsieveer

Inleiding

De Alko-chassis die in de kampeerautosector worden toegepast, hebben torsievering. Het voordeel van dit type chassis is dat het een stuk lager ligt dan de standaard chassis van de basisauto's. Dat geeft voor de opbouw de mogelijkheid een dubbele bodem aan te brengen. De ruimte die daardoor ontstaat kan worden gebruikt als bergruimte en is ook een goede isolatie tegen kou vanaf de grond.

Veerconcept

Een torsieveer kan gelamelleerd zijn. Dat wil zeggen dat de kern van de veer uit "dunne" blaadjes is opgebouwd die bovenop elkaar liggen. Een ander concept is dat de veer een kern heeft van drie dunne massieve torsieveren. Zie voor de uitvoering de afbeeldingen hieronder.

Het voordeel van beide concepten is dat bij een breuk niet de hele veer buiten werking is. De veer blijft nog deels intact. Hij zakt wel iets door, maar het wiel zal niet direct tegen de binnenkant van de wielkast aanlopen. Er kan nog mee gereden worden naar een plaats van reparatie.

Wieldraagarm is verbonden met de torsieveer  
Wieldraagarm Bij een veerbeweging gaat de wieldraagarm (3) op en neer. Het belast de torsieveer in aslichaam (1).
  Een inkijk in het aslichaam
Het oranje binnenhuis (2) gaat met de veerbeweging heen en weer in het zwarte aslichaam (1). Beide onderdelen zijn gelagerd. Daartoe zitten in het aslichaam (1) doorsmeernippels die bij elke onderhoudsbeurt doorgesmeerd moeten worden. Bij slecht onderhoud is de kans groot dat het binnenhuis (2) vast gaat zitten in het aslichaam (1). Aslichaam
Een torsieveer met kern  
Torsieveer Deze torsieveer heeft een kern van drie kleine afzonderlijke torsieveren.

Onderhoud

Het aslichaam heeft smeernippels voor het doorsmeren van de as. Sommige assen zijn permanent gesmeerd en hebben geen extra doorsmeer beurt nodig. Het al dan niet aanwezig zijn van doorsmeernippels geeft daarover uitsluitsel. Ook het instructieboekje geeft daarover informatie met vermelde onderhoudsintervallen.