Voorkom overhellen van de camper van de camper met een stabilisator

Met een stabilisator kun je voorkomen dat je camper overhelt.

Sommige campers hellen flink over in de bocht en zijn bij een stevige zijwind met moeite op de weg te houden. Er zijn twee manieren om het overhellen van de camper binnen de perken te houden:

Constructie stabilisator

De stabilisator is een U-vormig gebogen torsiestaaf van verenstaal die dwars onder de auto doorloopt en met de einden aan het onafgeveerd deel (wieldragers) is verbonden.

Het middenstuk van de U-vorm is op twee plaatsen met het afgeveerde deel (chassis) verbonden. Alleen bij eenzijdige veerbelasting (asymmetrisch) werkt de stabilisator. Het normale veercomfort blijft behouden.

Zonder stabilisator Met stabilisator
Met stabilisator

Tekening Goldschmidt

Wanneer een stabilisator gebruiken?

Sommige basisvoertuigen hebben geen stabilisator, omdat het standaardveersysteem stug genoeg is om het overhellen binnen de norm van dat type voertuig te houden.

Wanneer deze basisvoertuigen zijn omgebouwd tot camper, komt het zwaartepunt echter meestal een stuk hoger te liggen. Het zwaartepunt is het aangrijpingspunt van krachten, die tijdens doorrijden van bochten en bij zijwind, werkzaam zijn op de bovenbouw.

De grootte van deze kracht is afhankelijk van de massa van het voertuig, de bochtstraal en de snelheid waarmee in de bocht wordt gereden. Hoe hoger het aangrijpingspunt (het zwaartepunt) van de kracht ligt, hoe sterker het effect van overhellen. Men kan dit effect ook verminderen door met een lagere snelheid de bocht door te rijden.

De technische oplossing is de toepassing van een stabilisator.

Stabilisator

Waar stabilisator monteren?

Meestal wordt de achteras voorzien van een stabilisator en soms de vooras. Er kan niet zomaar een stabilisator worden gemonteerd; afhankelijk van de grootte van het krachtenspel heeft de stabilisator een bepaalde diameter.

De stabilisator geeft meer stabiliteit tussen de as en de opbouw en houdt het overhellen van de opbouw binnen de perken. De stabilisator heeft geen nadelig effect op het veercomfort. Het rijcomfort van de camper verbetert zelfs aanmerkelijk door de toepassing van een stabilisator.

Intergraal en halfintegraal

De integraal en de halfintegraal, al dan niet in combinatie met een verlaagd chassis, zijn zodanig geconstrueerd dat deze, relatief gezien, een lager zwaartepunt hebben. De standaard aanwezige draagveren hebben dan veelal voldoende veerstijfheid om weerstand te bieden tegen het overhellen van de opbouw. Omdat de integraal, vanwege een langere achteroverbouw vaak een stuk langer is, kan dat een reden zijn een stabilisator toe te passen.