Veersystemen - De stabilisator


Inhoudsopgave - Veersystemen


De stabilisator

Inleiding

Sommige kampeerauto's hellen in de bocht flink over en zijn bij een stevige zijwind met moeite op de weg te houden. Er zijn twee manieren om het overhellen van de kampeerauto binnen de perken te houden. Deze zijn:

  • de montage van een stabilisator
  • met hulpveersystemen de vering stugger maken

Constructie

Eerst komt de stabilisator aan de orde en hier behandelen wij de hulpveersystemen. De stabilisator is een U-vormig gebogen torsiestaaf van verenstaal die dwars onder de auto doorloopt en met de einden aan het onafgeveerd deel (wieldragers) is verbonden.

Het middenstuk van de U-vorm is op twee plaatsen met het afgeveerd deel (chassis) verbonden. Alleen bij eenzijdige veerbelasting (asymmetrisch) werkt de stabilisator. Het normale veercomfort blijft behouden.

Zonder stablisator Met stabilisator
Zonder stabilisator Met stabilisator

Tekening Goldschmidt

Wanneer stabilisator

Sommige basisvoertuigen hebben geen stabilisator omdat de standaard veersysteem voldoende stijf/stug is om het overhellen binnen de norm van dat type voertuig te houden.

Wanneer deze basisvoertuigen zijn omgebouwd tot kampeerauto komt het zwaartepunt meestal een stuk hoger te liggen. Het zwaartepunt is het aangrijpingspunt van krachten die, tijdens doorrijden van bochten en bij zijwind, werkzaam zijn op de bovenbouw.

De grootte van deze kracht is afhankelijk van de massa van het voertuig, de bochtstraal en de snelheid waarmee in de bocht wordt gereden. Hoe hoger het aangrijpingspunt (het zwaartepunt) van de kracht ligt hoe sterker het effect van overhellen. Men kan dit effect ook verminderen door met een lagere snelheid de bocht door te rijden.

De technische oplossing is de toepassing van een stabilisator.

Stabilisator
De stabilisator

Waar stabilisator

Meestal wordt de achteras voorzien van een stabilisator en soms de vooras. Er kan niet zomaar een stabilisator worden gemonteerd, afhankelijk van de grootte van het krachtenspel heeft de stabilisator een bepaalde diameter.

De stabilisator geeft meer stabiliteit tussen de as en de opbouw en houdt het overhellen van de opbouw binnen de perken. De stabilisator heeft geen nadelig effect op het veercomfort. Het rijcomfort van de kampeerauto verbetert zelfs aanmerkelijk door de toepassing van een stabilisator.

De integraal en de halfintegraal, al dan niet in combinatie met een verlaagd chassis, zijn zodanig geconstrueerd dat deze, relatief gezien, een lager zwaartepunt hebben. De standaard aanwezige draagveren hebben dan veelal voldoende veerstijfheid om weerstand te bieden tegen het overhellen van de opbouw.

Daar de integraal, vanwege een langere achteroverbouw, vaak een stuk langer is, kan dat een reden zijn een stabilisator toe te passen.