Onderweg in de winter - De startaccu in de winter


Inhoudsopgave - Onderweg in de winter


De startaccu in de winter

Inleiding

Als de winter voor de deur staat trekken veel camperaars naar de Europese wintersportgebieden. Echter, voordat u de winter ingaat heeft de kampeerauto wel eerst technische aandacht nodig. Jaarlijks kampen veel auto's met elektrische problemen. Dat kan ook uw kampeerauto overkomen.

De belangrijkste oorzaak is meestal de loodzwavelzuur startaccu (hierna accu genoemd), maar ook corrosie door vocht en zout van de bedrading en elektrische onderdelen aan de onderzijde van de kampeerauto. Wat het laatste betreft kunt u deze onderdelen het beste eerst goed schoonmaken en vervolgens behandelen met een beschermende spray.

Startaccu van recent bouwjaar

Bij een startaccu van recente leeftijd loopt in de winter de startcapaciteit terug. Ook neemt de accu een lagere laadstroom op. Dat komt door het hoge stroomverbruik van de verbruikers. Vervang zulke accu’s niet zomaar door nieuwe, maar laadt ze eerst op met een moderne acculader. Meet de conditie van de accu aan het begin van de winter en vermijd korte ritten.

De wat oudere startaccu

Bij een startaccu die al wat jaartjes meegaat daalt het prestatievermogen na verloop van jaren. Dat komt onder meer door slijtage van het inwendige plaatmateriaal of door sulfatering. Dat tast op den duur de mogelijkheid van de accu aan de chemische energie in elektrische energie om te zetten. Bij oudere accu’s is het dan zinvol het prestatievermogen van de accu te meten. Op tijd kan dan worden vastgesteld of de accu aan vervanging toe is.

Starthulp nodig

Het kan u overkomen dat op een gegeven moment starthulp nodig is. U vraagt uw buurman om hulp. Hij zet de neus van zijn kampeerauto tegen de neus van uw kampeerauto aan. De hulpstartkabels worden aangesloten en vervolgens start u de motor.

De vraag is echter of dat zo maar kan. Met name bij een kampeerauto met een modern motormanagementsysteem kan er eventueel schade aan dit systeem ontstaan. Bij het loshalen van de hulpstartkabels kan de kampeerauto die starthulp krijgt ook door een spanningspiek schade oplopen aan de elektronica.

Vermogen startkabel

Schaf de juiste startkabels aan. Gebruikelijk is voor dieselmotoren met een cilinderinhoud tot ca. 3 liter startkabels te gebruiken die minimaal belast kunnen worden tussen de 200 en 250 Ampère. Deze kabels hebben een diameter van ca. 16 mm.

Dunnere startkabels zijn geschikt voor lager Ampère en hebben als starthulp bij zwaardere startmotoren groot spanningsverlies in de kabels. Dit is te merken doordat tijdens de starthulp deze kabels snel warm worden. Dit is nadelig voor een effectieve en snelle starthulp.

Het gebruik van hulpstartkabels

Het gebruik van hulpstartkabels is nooit helemaal vrij van risico maar, wanneer de volgende stappen worden gehanteerd kan het risico op schade tot een minimum worden beperkt.

  • zet de motor van de hulpstart af en alle stroomverbruikers uit
  • verbind eerst de pluspolen van de beide accu’s met elkaar
  • daarna de minpolen van beide accu’s met de tweede hulpstartkabel
  • dan wordt de motor van de hulpstartauto gestart en laat deze enkele minuten draaien
  • daarna het toerental iets verhogen en start dan de motor van de hulpvrager
  • als de motor van de hulpvrager eenmaal loopt dan het toerental enkele minuten iets versnellen, daarna stationair
  • schakel vervolgens bij de kampeerauto van de hulpvrager de grote stroomverbruikers in, zoals de blower van de kachel en de achterruitverwarming
  • Maak dan eerst de zwarte minkabels los en daarna de rode pluskabels

Met deze manier van hulpstart is eventuele schade aan de elektronica tot een minimum beperkt. Wel is het zaak de accu op zijn prestatievermogen te laten testen.

De boordaccu als hulpstart

Kampeerauto’s zijn uitgerust met een tweede accu, de zogenaamde boordaccu. Wanneer dit een startaccu is, is deze uiteraard goed te gebruiken als hulpstartaccu. Sommigen hebben een semi-tractie accu als tweede accu aan boord. Ook deze kan als hulpstartaccu worden gebruikt.