Schakelen zonder koppeling

Wie niet wil schakelen en koppelen, koopt een camper met een automaat. Maar krijg je in je eigen handgeschakelde camper steeds meer moeite het koppelingspedaal in te trappen en wil je toch in je oude vertrouwde camper blijven rijden? Dan is de Click 'n Go wellicht de oplossing. Met dit apparaat schakel in je eigen camper zonder het koppelingspedaal met de voet in te trappen.

Je hoeft dus niet meer op zoek naar een camper met een automatische versnellingsbak.

Montage Click 'n Go

Het koppelingspedaal is met een kabel verbonden aan een elektrisch aangestuurd bedieningsapparaat. Met een knop op de versnellingspook wordt dit apparaat elektrisch ingeschakeld.

Toch kun je nog steeds op elk moment met de voet koppelen door met één druk op de knop het Click ’n Go-systeem uit te schakelen.

Hoe werkt het?

Na het indrukken van de knop op de versnellingspook trekt het systeem het koppelingspedaal in en kan er worden geschakeld. Vervolgens kan de knop worden losgelaten. Een schakelaar op het dashboard kan de Click 'n Go buiten werking stellen. Er is keuze voor voetbediening of voor Click 'n Go.

Wat zijn de voordelen?

  • Schakelen zonder voetbediening van de koppeling.
  • Niet steeds intrappen en laten opkomen van het koppelingspedaal.
  • Een rustiger rijstijl.
  • Het systeem is uit te schakelen.
  • Het systeem is overzetbaar naar een volgende camper.

Easydrive

Naast Click 'n Go is er ook het Easydrive systeem. Mechanisch lijkt het veel op het hiervoor beschreven systeem, maar Easydrive gaat een stuk verder met het regelsysteem.

Easydrive leest signalen uit het CAN-BUS systeem van de auto. De Easydrive regelunit weet zo onder andere continu de stand van het gaspedaal, het toerental van de motor en de snelheid van het voertuig. Het systeem past met die gegevens de bediening van de koppeling aan, waardoor koppelen en ontkoppelen onder alle omstandigheden soepel verloopt.

Omdat ook de snelheid in de regeling wordt meegenomen gedraagt de auto zich rond stilstand als een automaat. Remmend voor een voorrangskruising of een verkeerslicht ontkoppelt Easydrive automatisch. De bestuurder moet voor het wegrijden wel handmatig weer in de eerste versnelling schakelen, maar dat kan omdat de koppeling door het systeem ingetrapt is. Als bij een automaat wordt de koppeling tegen het punt van aangrijpen gehouden, waardoor de auto langzaam vooruit wil gaan. Daarom moet, net als bij een automaat, de rem ingedrukt blijven. Als de weg vrij is, of het verkeerslicht op groen springt, volstaat het om gas te geven om weer soepel weg te rijden.

Omdat Easydrive veel signalen uit het CAN-BUS systeem leest, wordt bijvoorbeeld ook gesignaleerd wanneer een deur van de auto geopend wordt. Voor de veiligheid wordt dan de koppeling door Easydrive helemaal ingetrapt. Wegrollen van de auto, zoals een automaat zou doen, wordt zo voorkomen. Meer van dat soort veiligheden zijn ingebouwd.

Ook bij Easydrive kan het systeem op ieder moment, ook tijdens het rijden, worden uitgeschakeld, waarna de koppeling normaal met de voet wordt bediend.

Meer informatie over Easydrive op de site van AM Products.