De motor en overbrenging - Distributieriem


Inhoudsopgave - De motor en overbrenging


Distributieriem

Inleiding

Kampeerautobezitters die het onderhoud van hun kampeerauto serieus nemen, hebben zelden problemen. Eigenaren van kampeerauto’s die besparen op het onderhoud, lopen vroeg of laat tegen problemen aan.

Sommigen stellen de vervanging van een distributieriem uit. Of ze slaan beurten over, waardoor de distributieriem niet bij de juiste kilometerstand wordt vervangen. Dat is verkeerde zuinigheid, ze lopen het risico van hoge reparatiekosten. In dit artikel een aantal zaken op een rij.

Motor

Onderhoudsverleden

Ook de aanschaf van een gebruikte kampeerauto vormt vaak een probleem. Er kan soms onduidelijkheid zijn over de historie van het onderhoud.

Of de distributieriem op het juiste moment is vervangen is soms moeilijk te achterhalen. Mocht hier onduidelijkheid over bestaan dan is het uit veiligheidsoverweging raadzaam de distributieriem te laten vervangen.

Distributieriem

Richtlijnen

De richtlijnen lopen sterk uiteen. Fabrikanten nemen de kilometerstand en de leeftijd van de auto als maatstaf. Zo hanteert bijvoorbeeld Fiat bij de Ducato modellen vanaf 2002 tot januari 2006 een vervangingsinterval van 4 jaar of 120.000 kilometer. Voor de modellen van voor 2002 geldt een interval van 3 jaar of 120.000 kilometer.

Renault hanteert bijvoorbeeld voor de nieuwe 2,5 liter Masters een interval van 5 jaar of 120.000 kilometer. Ford informeerde dat bijvoorbeeld voor de 2,5 liter Transit, model 2000, een interval van 5 jaar of 90.000 kilometer wordt gehanteerd. Veel kampeerauto’s rijden echter niet zoveel kilometers en komen dan ook meestal in aanmerking voor de vervangingsinterval op leeftijd.

Het kan ook nodig zijn dat de distributieriem eerder aan vervanging toe is. Denk bijvoorbeeld aan bedrijfsomstandigheden met korte ritten en met veel stops en starts of het rijden in de woestijn met veel zandkorrels in de lucht. Ook de onderhoudstoestand van de motor speelt een niet te onderschatten rol bij de levensduur van de distributieriem. Lekkende motorolie of koelvloeistof op de riem kunnen deze sterk verzwakken. De riem is dan zeker aan vervanging toe.

Verschillende motoren

Voor de kampeerautosector hebben de fabrikanten verschillende typen motoren. Het bijbehorende onderhoudsboekje van de basisauto geeft informatie over de vervangingsinterval van de distributieriem, maar vaar daar niet blind op.

Met name in de oude informatieboeken staan niet altijd de laatste richtlijnen. Informeer altijd bij de dealer wanneer de distributieriem aan vervanging toe is.

Kosten

De kosten voor het vervangen van een riem met de bijbehorende onderdelen liggen tussen de € 500,00 en de € 900,00.

Daarentegen zijn de kosten voor de reparatie aan de motor of voor het plaatsen van een ruilmotor vele malen hoger en kunnen oplopen tot zo’n € 3.000,00 à € 6.000,00. De keuze is aan jou.

Nieuwe distributieriem

Samenvatting

De meeste kampeerautobezitters rijden niet zoveel kilometers. Om narigheid en hoge kosten te voorkomen is het advies de distributieriem op leeftijd te laten vervangen en niet op het aantal gereden kilometers.

Bij de oudere kampeerauto’s kan dat om de drie jaar zijn en bij de meer recentere kampeerauto’s om de vier of vijf jaar. De dealer of de importeur kun je over de termijnen informeren. Wanneer het periodieke onderhoud volgens de systematiek van de fabrikant is uitgevoerd wordt de distributieriem tijdig vervangen.

Bij de aanschaf van een oude gebruikte kampeerauto is de historie van het onderhoud niet altijd bekend. In dat geval moet je het zekere voor het onzekere nemen: vervangen die riem.

Afbeeldingen: NKC en Fiat