Distributieriem camper vervangen

De meeste camperaars rijden niet zoveel kilometers. Om narigheid en hoge kosten te voorkomen, is het advies de distributieriem op leeftijd te laten vervangen en niet op het aantal gereden kilometers.

Sommigen stellen de vervanging van een distributieriem uit. Of ze slaan beurten over, waardoor de distributieriem niet bij de juiste kilometerstand wordt vervangen. Dat is verkeerde zuinigheid, ze lopen het risico van hoge reparatiekosten. In dit artikel een aantal zaken op een rij.

Onderhoudsverleden

De aanschaf van een gebruikte camper vormt vaak een probleem. Er kan soms onduidelijkheid zijn over de historie van het onderhoud.

Of de distributieriem op het juiste moment is vervangen, is soms moeilijk te achterhalen. Mocht hier onduidelijkheid over bestaan, dan is het uit veiligheidsoverweging raadzaam de distributieriem te laten vervangen.

Richtlijnen

De richtlijnen lopen sterk uiteen. Fabrikanten nemen voor slijtage zowel de kilometerstand als de leeftijd van de distributieriem als maatstaf. Zo hanteerde Fiat voor de modellen van voor 2002 een interval van 3 jaar of 120.000 kilometer. Voor de modellen vanaf 2002 tot januari 2006 was dat 4 jaar of 120.000 kilometer. Voor de recentere modellen tot heden (2018) geldt 5 tot 6 jaar of 90.000 kilometer.

Renault hanteerde voor de oude 2,5 liter Masters een interval van 5 jaar of 120.000 kilometer. Ondertussen hebben de met Nissan ontwikkelde 2,3 liter Renault motoren een distributieketting, waarvoor heel andere criteria gelden. Ford hanteert voor de 2,5 liter Transit, model 2000, een interval van 5 jaar of 90.000 kilometer. Voor de nieuwe krachtige 2,0 liter motoren gelden weer andere criteria.

Kortom, de ontwikkeling van motoren gaat nog steeds door en criteria zullen worden aangepast aan de zwaardere belasting in nieuwe motoren en toepassing van andere materialen. Een opsomming van vervangtermijnen kan daarom nooit volledig en actueel zijn. In het instructieboekje van de auto staat altijd de juiste vervangingstermijnen vermeld en de garagist, zeker de merkdealer, kent de voorschriften.

Waarschuwing

Gedurende de gebruiksduur van de distributieriem en de spanrol groeit het risico dat bij heftige gebeurtenissen, zoals misschakelen bij hoge toerentallen of schokken in de grip op de weg, de distributieriem een tand verspringt op één van de tandwielen. Dit zal niet meteen leiden tot de gevreesde catastrofale schade. Het is wel te merken aan het minder goed lopen van de motor omdat de timing van de kleppen niet meer klopt. Als het vermoeden bestaat dat zoiets is gebeurd, laat dan in een vakkundige garage de juiste afstemming en de conditie van distributieriem en tandwielen controleren.

Levensduur distributieriem

Het kan ook gebeuren dat de distributieriem eerder aan vervanging toe is. Denk bijvoorbeeld aan bedrijfsomstandigheden als korte ritten met veel stops en starts of het rijden in de woestijn met veel zandkorrels in de lucht. Ook de onderhoudstoestand van de motor speelt een niet te onderschatten rol bij de levensduur van de distributieriem. Lekkende motorolie of koelvloeistof op de riem kunnen deze sterk verzwakken. De riem is dan zeker aan vervanging toe.

Bij aanschaf van een gebruikte camper is het van belang om te verifiëren of en wanneer een distributieriem vervangen is. Bij een gevorderde leeftijd en dito kilometerstand geldt hetzelfde voor een motor met een distributieketting.

Traditioneel wordt na het vervangen van de distributieriem een aantekening gemaakt in het onderhoudsboekje en wordt in de motorruimte een sticker met vervagingsdatum en kilometerstand aangebracht. Als die aanduiding ontbreekt, kan bij nieuwere auto’s de vervanging in het computersysteem van de fabrikant zijn opgenomen. Een merkdealer, bijvoorbeeld de Nederlandse Fiat of Renault dealer, kan dit controleren.

Verschillende motoren

Voor de campersector hebben de fabrikanten verschillende typen motoren. Het bijbehorende onderhoudsboekje van de basisauto geeft informatie over de vervangingsinterval van de distributieriem, maar vaar daar niet blind op.

Met name in de oude informatieboeken staan niet altijd de laatste richtlijnen. Informeer altijd bij de dealer wanneer de distributieriem aan vervanging toe is.

Kosten vervanging

De kosten voor het vervangen van een riem met de bijbehorende onderdelen liggen tussen de € 500 en de € 900.

De kosten voor de reparatie aan de motor of voor het plaatsen van een ruilmotor zijn vele malen hoger en kunnen oplopen tot zo’n € 3.000 à € 6.000. De keuze is aan jou.

 

Waterpomp

Vaak wordt voorgesteld bij vervanging van de distributieriem ook gelijk de waterpomp en de (span)rollers te vervangen. Dat is inderdaad te overwegen. Vaak zijn rond de vervangingstijd van de distributieriem ook de  waterpomp of rollers bijna aan hun einde. Omdat de reparatie relatief kostbaar is, kan het financieel verstandig zijn om deze allemaal te combineren, dan kost het maar één keer arbeidsloon.