De band - Winterbanden


Inhoudsopgave - De band


Winterbanden


Bandentests hebben aangetoond dat winterbanden bij koude temperaturen, in het bijzonder bij sneeuw en ijs, meer veiligheid bieden dan nieuwe zomerbanden. Uit het oogpunt van verkeersveiligheid is het dan ook raadzaam tijdens de winter(vakantie) op winterbanden te rijden.


Winterbanden, twee of vier banden

Wanneer op winterbanden wordt overgegaan is de keuze voor vier winterbanden het veiligst. Stel dat er alleen op de aangedreven vooras winterbanden worden gemonteerd en de achteras houdt de zomerbanden. Er is nu een situatie ontstaan van duidelijk verschil in profilering.

Het profiel zorgt voor afvoer van sneeuw. Vanwege het verschil in profiel is er ook verschil in afvoer van sneeuw, waardoor de voorbanden een betere afvoer en daardoor een beter contact met de weg hebben dan de achterbanden. Met name bij doorrijden van bochten of bij een plotselinge uitwijkmanoeuvre kunnen er problemen ontstaan.

Het is dan ook niet uitgesloten dat de achteras onder deze omstandigheden uitbreekt en de kampeerauto de bocht uit vliegt. Door heel voorzichtig te rijden is met goed sturen het een en ander te compenseren, maar om verrassingen uit te sluiten is het veiliger om met vier winterbanden te rijden.

Bandenspanning

‘s Winters heeft de druk in de band een lagere waarde. Dat komt omdat lucht krimpt door de kou. Bij elke 10° C daling van de temperatuur daalt de druk met ongeveer 0,1 bar. Dat betekent niet dat de band daardoor opeens een veel te lage bandenspanning heeft.

Een band die bij een omgevingstemperatuur van 20° C is opgepompt tot 4,0 bar, heeft volgens de manometer bij een omgevingstemperatuur van 10° C een druk van ongeveer 3,9 bar. Het is dus niet nodig om de banden 's winters meer druk te geven.

Controleer zo mogelijk de druk bij een gemiddelde temperatuur van zo'n 20° C en houd de door de autofabrikant aanbevolen bandenspanning aan. De banden moeten tijdens controle koud zijn. Dat betekent dat er minstens 1 uur helemaal niet of slechts maximaal 2 tot 3 kilometer met lage snelheid is gereden.

Profieldiepte

In Nederland is een minimale profieldiepte van 1,6 mm verplicht, ook voor de winterband. Ga je de grens over dan kan dat anders liggen. In veel landen wordt 4 mm als minimale diepte verlangd. De NKC adviseert daarom die 4 mm aan te houden.
Onderaan deze pagina staat een link naar een overzichtskaart van de VACO waar per land de regelgeving wordt aangegeven.

Banden vervangen: video

Winterbanden in de zomer

Bij hoge temperaturen nemen de prestaties van winterbanden snel af, bij vijfendertig graden Celsius gemiddeld met zo'n dertig procent. Daarnaast zorgt het rijden in de zomer, met hoge buitentemperaturen en met een zwaar beladen camper, ervoor dat de temperatuur van de winterband snel hoog kan oplopen. Hoge temperaturen zijn funest voor de band en zorgen voor snelle inwendige slijtage van de band, met kans op een klapband. Ook het loopvlak slijt sneller.

Wat betreft verkeersveiligheid springt de remweg het meest in het oog. Uit een onderzoek bij personenauto's, blijkt dat zomerbanden buiten winterse omstandigheden een aanmerkelijk kortere remweg hebben. Met winterbanden is remmen op een droog wegdek een stuk lastiger. Het profiel van de winterband, dat feitelijk voor sneeuw is ontworpen, vormt hier een nadeel.

Al met al kan niet worden gezegd dat er met winterbanden in de zomer niet veilig te rijden is. In de zomer zijn er namelijk veel minder kritieke rijomstandigheden. Deze zijn over het algemeen veel beter in te schatten dan in de winter en het is makkelijker om met aangepast rijgedrag te anticiperen op gedragingen van andere weggebruikers. Met winterbanden de zomer door kan dus wel, maar ideaal is het niet.

Hoe is het in het buitenland geregeld