De band - Klapband


Inhoudsopgave - De band


Klapband

Inleiding

Bij een snelheid van ca. 110 km/u op de autosnelweg hoorde ik plotseling een harde knal en mijn kampeerauto begon te slingeren. Ik kon hem op de weg houden en bracht mijn kampeerauto op de vluchtstrook tot stilstand. Bij controle zag ik dat het loopvlak van een van de achterbanden totaal aan flarden was gescheurd. Ook zag ik een groot gat in de vloer.

De bank, die gedeeltelijk boven het wiel zit, was deels weggeslagen. Ook een gedeelte van de wielkast was verdwenen. Het staaldraad van de band was door het geweld terechtgekomen op de vloer achter de bijrijdersstoel. Zelfs het stalen frame voor de bevestiging van de gasflessen is ca 15 cm omhoog geslagen. Zie hier welke schade een klapband kan veroorzaken.

Schade na klapband
Schade veroorzaakt door een klapband

Een klapband kan verschillende oorzaken hebben. Hieronder staan de mogelijke oorzaken van een klapband.

Onderspanning

Bij het rijden met een te lage bandenspanning vervormt de band keer op keer extreem, waardoor de temperatuur van de band flink oploopt. De koordlagen kunnen daardoor losraken, ook wel separatie genoemd.

Er ontstaat in eerste instantie tussen de koordlagen onderling een luchtkamer die de band ter plaatse sterk verzwakt. Zo’n luchtkamer is veelal te herkennen aan een uitstulping op het loopvlak of op de wang van de band.

Wanneer zo'n uitstulping niet tijdig wordt gezien is de kans groot dat de band ter plaatse van de uitstulping klapt. Tijdige signalering van zo'n uitstulping is dan ook van groot belang om zo een klapband en verdere nadelige gevolgen te voorkomen. Regelmatige controle van de banden is absoluut noodzakelijk.

Hier lees je meer over bandenspanning.

Overspanning

Een te hard opgepompte band kan ook nadelige gevolgen hebben voor de band. Deze band mist namelijk de souplesse voor het opvangen van sterke uitwendige belasting.

Bij het tegenkomen van een oneffenheid op de weg ondergaat de band een stevige mokerslag. Als dat vaak genoeg gebeurt, beschadigt de band inwendig. Met als gevolg een klapband. Hier lees je meer over bandenspanning.

Overbelading

Separatie kan ook ontstaan bij overbelading van de kampeerauto of met de band tegen een stoeprand rijden. Bij overbelading krijgen we dezelfde situatie als bij onderspanning. De band vervormt sterk, waardoor de temperatuur van de band sterk oploopt.

Het tegen een stoeprand rijden heeft als effect dat de band een flinke tik krijgt. Met als gevolg inwendige beschadiging van de band.

In beide gevallen heeft het na verloop van tijd een klapband tot gevolg.

Uitwendige beschadiging

Tijdens het rijden is het altijd mogelijk dat je met de band een stoeprand raakt of een gat in het wegdek tegenkomt.

De band wordt hiermee uitwendig geraakt met als gevolg uitwendige en inwendige beschadiging van de band. De koordlagen van de band kunnen beschadigen met een klapband tot gevolg.

Ouderdom

Banden hebben niet het eeuwige leven en zijn aan veroudering onderhevig. Veroudering is veelal verzwakking. Na verloop van jaren is de band niet meer goed in staat de in- en uitwendige belastingen op te vangen. De koordlagen raken onderling los, het loopvlak scheurt los en er ontstaan kleine scheurtjes.

Deze ouderdomsverschijnselen kunnen tot een klapband leiden. Lees hier meer over het herkennen van de leeftijd van de band.