Basisauto's


In de campersector worden voor de op- en inbouw van kampeerauto's verschillende basisauto's gebruikt. Voor de fabricage van de integraal kampeerauto gebruiken de fabrikanten verschillende componenten.

Zo wordt het standaard chassis van de basisauto vervangen door een chassis van Al-ko . De stuurinrichting en de motor met transmissie is van de basisauto zelf en de voorwielophanging is vervangen door een volledig luchtveersysteem van een bepaalde fabrikant.

Feitelijk heeft de fabrikant van de kampeerauto een totaal andere auto gefabriceerd. Met uitzondering van de motor met transmissie en de stuurinrichting is er geen enkele overeenkomst meer met de basisauto. Het is een totaal andere auto geworden die het merk draagt van de fabrikant van de kampeerauto.

Uitvoeringen en technische specificaties van de basisauto’s staan op websites van de importeurs. Zie hieronder.


De Ducato van Fiat is een veel toegepaste basis voor de camper. In 2012 heeft Fiat een update van de Ducato geïntroduceerd.

Met de komst van de nieuwe Fiat Ducato introduceert Fiat ook nieuwe motortechnologie op basis van de MultiJet II technologie. De motoren met deze techniek kenmerken zich door een laag brandstofverbruik, oog voor het milieu en een verbeterd prestatieniveau.

Het brandstofsysteem wijkt af van dat van de eerste generatie MultiJet-motoren omdat het voorzien is van snellere injectoren die meerdere injecties kort achter elkaar kunnen geven. De MultiJet II kan acht brandstofinjecties per cyclus voltooien. Een lager brandstofverbruik en een grotere betrouwbaarheid werden gerealiseerd door een eenvoudige constructie met 40 procent minder onderdelen.

Meer informatie over deze nieuwe Fiats vindt u op de speciale Fiat camperpagina.