Asbelasting - Spoorverbreding


Inhoudsopgave - Asbelasting


Spoorverbreding

Inleiding

Met het toepassen van spoorverbreders, in Duitsland distanzscheiben genoemd, verbreedt men de sporing. Dat wil zeggen dat de wielen op de assen in de breedte onderling verder uit elkaar komen te staan.

De bedoeling is de rijstabiliteit van de kampeerauto te verbeteren en om de kampeerauto een mooiere look te geven, al dan niet in combinatie met een paar lichtmetalen velgen.

Spoorverbreders
Spoorverbreders

Stuurgeometrie

Wij kijken in dit verband eens naar de vooras. Dit is de bestuurde as. Elke bestuurde as heeft een stuurgeometrie die door de fabrikant is bepaald met de standaard velgen en spoorbreedte.

Met een op de auto afgestemd stuurgeometrie garandeert de fabrikant een veilig stuur- en rijgedrag van de kampeerauto en blijven de wiellagers, stuurinrichting en wielophanging binnen de norm belast. Ook de bandenslijtage blijft binnen de perken.

Afwijking van de stuurgeometrie kan onveilig rij- en stuurgedrag van de kampeerauto veroorzaken en heeft het bijvoorbeeld een grotere bandenslijtage tot gevolg. Spoorverbreding moet dan ook met de nodige zorg worden gedaan.

Spoorbreedte

Wat zegt de wet

Het toepassen van spoorverbreders is toegestaan wanneer de afwijking van de in het kentekenregister vermelde spoorbreedte niet meer dan met 2% afwijkt. Wanneer de afwijking groter is dan 2% wijkt de kampeerauto af van de specificaties van het kentekenregister en moet de kampeerauto door de RDW opnieuw worden gekeurd voor toelating van de aangebrachte wijziging.

Dit geldt voor de verandering van de spoorbreedte van personenauto’s, bedrijfsauto’s, waaronder ook de kampeerauto's, met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3.500 kg.