Slim gefikst - opstaptrede blijft hangen


Soms gaat een elektrisch bediende opstaptrede niet automatisch omhoog of reageert deze niet op handbediening. In dat geval vormt de trap een gevaar tijdens het rijden. Wie een noodreparatie uitvoert, kan de reis veilig voortzetten.

Er bestaan diverse typen trapjes die elektrisch worden bediend. Soms wordt de trede bij het starten van de motor automatisch naar binnen getrokken. Dat gaat dan via de zogeheten
D+ van de dynamo, die stroom geeft zodra de motor de dynamo aandrijft. Bij andere campers klinkt een akoestisch signaal als de trede nog naar beneden hangt als de camper gaat rijden. Als de sensor van de trede defect is, blijft dit signaal echter uit. Een defecte trede is gevaarlijk in het verkeer. Om veilig thuis te kunnen komen, is een noodreparatie dan de enige oplossing.
Als het trapje blijft hangen, kan dat verschillende oorzaken hebben. Als de slede vervuild is, kan het zijn dat de motor wel draait, maar dat de trap scheef trekt in de slede. De motor kan
kapot zijn, of er kan sprake zijn van een elektrisch probleem.

1.
Elektronische Aansturing Trapje

Controleer allereerst of de elektrische aansturing van de motor nog werkt. Indien de motor hoorbaar draait, met of zonder bijgeluiden, dan ligt de oorzaak in de motor of de tandwielen, die de trede aandrijven. Sla in dat geval stap 2 en 3 over en ga over tot de noodreparatie.

2.

Checken Zekering

Elektroblok

Draait de motor niet en is er dus twijfel of het stroomcircuit in orde is, controleer dan de zekering van de trede. Bij veel campers is de trede gezekerd op het elektroblok (EBL). Vaak wordt deze zekering aangeduid met Trittstufe. Bij het veel gebruikte elektroblok van
Schaudt verschillen de zekeringen per type. Raadpleeg bij twijfel het instructieboekje
van het elektroblok.

3.

Defecte Zekering Vervangen

Vervang de defecte zekering en test de trede opnieuw. Soms is een automatische
zekering toegepast, die vanzelf herstelt.

4.

Bevestiging Opstaptrede

Ligt het niet aan de zekering, ga dan over tot de noodreparatie. De meeste trapjes hebben een mechaniek dat door de motor via tandwielen wordt aangedreven. De trede moet voor nood met de hand in de ruststand worden geduwd. Bij een trede zonder cassette is het mechaniek vanaf de onderzijde zichtbaar. De aandrijving van de motor
moet echter van het mechaniek worden losgekoppeld. In veel gevallen is dit mogelijk door de borgpen met een tang uit het gat in de bout te schuiven. Er bestaan ook uitvoeringen met een moer. Meestal is dit steeksleutel 17 of 19.

5.

Deblokkeren Opstaptrede

De trede is nu naar boven te duwen, maar de as heeft meestal een vierkante
nok die het volledig draaien blokkeert. De hendel kan met een extra schroevendraaier
een klein gedeelte worden opgewipt. Zo kan de bout draaien zonder blokkade.

6.

Vastbinden Opstaptrede

Bind de omhoog gedrukte trap met een tie-wrap stevig vast. Een riempje van bijvoorbeeld de fietsendrager volstaat ook.

7.

Horizontale Opstaptrede

Er bestaan ook constructies waarbij de trede horizontaal uit een cassette schuift. Het meest voorkomende probleem is dat de trede blokkeert door scheeftrekken. De motor werkt, maar de trede gaat niet volledig naar binnen of buiten. De oorzaak is meestal zand
dat in de gleuf van de cassette is gekomen. De oplossing is schoonspuiten met water en de geleiding aan beide kanten spaarzaam smeren, bijvoorbeeld met WD40.
Als bij dit type trede de motor of de tandwielen defect zijn, moet de gehele cassette gedemonteerd worden. Dat is meestal een klus voor de vakman en zeker niet iets voor onderweg. In nood kan de trede met druk in de cassette terug worden geduwd. Daarna de trede niet meer bedienen.