Camper kopen in het buitenland

Soms klinkt het heel aantrekkelijk om een camper in het buitenland te kopen. En eerlijk is eerlijk: een camper kopen in het buitenland en die zelf via de RDW importeren kan een behoorlijk financieel voordeel opleveren.

Sterker: veel campers die bij de Nederlandse dealers worden aangeboden, komen ook uit het buitenland, met name uit Duitsland. Vooral de prijzen van nieuwe campers zijn daar lager, omdat Duitsland geen bpm kent. Die extra belasting bedraagt in Nederland al gauw zo’n 10 duizend euro op een nieuwe auto. BPM wordt alleen geheven over het basisvoertuig en niet op de opbouw.

Camper importeren

Wanneer je zelf een camper uit het buitenland importeert, houd er dan rekening mee dat je alsnog die bpm moet afdragen. Naarmate een wagen ouder wordt, neemt de bpm af, tot er bij de import van een auto van een aantal jaren oud nog maar een beperkt deel van de oorspronkelijke bpm verschuldigd is.

Gevaren

In de afstand schuilt het gevaar. Want bij aankoop van een camper op honderden kilometers van je huis, ga je niet even terug voor een garantieclaim. Ook rechtsbijstandverzekeringen sluiten dit soort aankopen vaak uit: ondanks de Europese eenwording werkt het rechtssysteem in het buitenland nog steeds heel anders. Het kopen van een gebruikte camper zonder deze gezien te hebben is altijd onverstandig, of hij nu uit Duitsland komt of van de handelaar om de hoek. Maar wie gaat er even langs bij een camper die te koop staat in Stuttgart?

Handelaren hebben vaste contacten en weten precies met wie ze in Duitsland zaken doen. Een particulier is een gewillige prooi voor oplichters. Ook zijn de systemen om de kilometerstand te registreren in het buitenland niet zo waterdicht als in Nederland. Bij een camper in België is het bijna zeker dat de cijfers kloppen. In de rest van Europa is dit minder goed op orde en kan er makkelijker gerommeld zijn met de kilometerstand.