Praktijkvoorbeelden - Wie moet mijn chassisprobleem oplossen?


Een paar maanden geleden heb ik bij een dealer een nieuwe kampeerauto gekocht. Helaas heb ik sinds kort een probleem aan het chassis, binnen de garantietermijn. Mijn dealer doet niets aan het euvel en verwijst mij naar de fabrikant. Is dit wel juist? Wie moet dit probleem oplossen?

NKC Juridische Helpdesk:
De dealer is verantwoordelijk voor garantiekwesties

Het probleem doet zich binnen de wettelijke garantietermijn van zes maanden voor. Als er binnen deze termijn een gebrek aan de kampeerauto ontstaat, dan is het vermoeden dat het gebrek er al was ten tijde van de aankoop. De verkoper moet dan het gebrek kosteloos verhelpen, tenzij hij kan bewijzen dat het gebrek is ontstaan door onzorgvuldig gebruik door de koper.

Het is dus niet correct dat de verkoper doorverwijst naar de fabrikant. Dat kan de verkoper alleen doen bij problemen die vallen onder een eventuele fabrieksgarantie. Dat is een extra garantie die de fabrikant afgeeft, maar waar vaak wel de nodige beperkingen aan zijn verbonden. Materiaalkosten voor de reparatie kunnen er bijvoorbeeld buiten vallen. Ook als er een probleem met de kampeerauto ontstaat nadat de wettelijke garantietermijn van zes maanden is verstreken, moet de camperaar naar de verkoper. Hij moet in dat geval wel aantonen dat het gebrek aan de kampeerauto zelf ligt en geen externe oorzaak heeft. De bewijslast ligt in dit geval dus bij de koper.

 

NKC TIP

Meld het probleem zo snel mogelijk bij de verkoper, in ieder geval binnen twee maanden na ontdekking, bij voorkeur schriftelijk of per e-mail. Wie te lang wacht, kan recht op herstel verspelen.