Praktijkvoorbeelden - Wie betaalt mijn nieuwe fietsendrager?


Bij de aankoop van een camper ben ik de montage van een fietsendrager voor twee elektrische fietsen overeengekomen. Bij aflevering bleek de drager zo hoog te zitten, dat ik de zware fietsen er nauwelijks op kreeg. Bovendien hing het geheel aan een enkele deur. Ik heb een ander rek moeten laten monteren. Kan ik de kosten hiervan op de leverancier verhalen?

NKC Juridische Helpdesk:
Leverancier moet fout herstellen.

Eerst moet worden beschouwd of de leverancier een fout heeft gemaakt in de uitvoering van de overeenkomst, alvorens de vraag aan de orde komt of er recht op schadevergoeding kan bestaan. Het gaat hier om een professionele verkoper van wie mag worden verwacht dat hij verstand van zaken heeft, zeker tegenover een particuliere consument die een camper aan komt schaffen.

Als de koper bij het sluiten van de overeenkomst duidelijk heeft aangegeven dat hij twee zware elektrische fietsen wil meenemen, had de professionele verkoper moeten aangeven dat de drager die hij aanbood hier niet geschikt voor zou zijn, zeker niet gezien de manier waarop de drager is bevestigd en op welke hoogte. Als de koper dit had geweten, was hij deze overeenkomst niet aangegaan. In juridische termen wordt dit dwaling genoemd.

De onderzoeksplicht van de consument weegt minder zwaar dan de informatieplicht van de professionele leverancier. Dit betekent dat de consument de koop van de fietsendrager kan vernietigen op grond van dwaling. De leverancier neemt de drager retour en betaalt de aanschafprijs terug, of hij plaatst voor dezelfde prijs een fietsendrager die wel aan de inhoud van de oorspronkelijke overeenkomst voldoet. Als een andere leverancier de nieuwe drager plaatst, moet in redelijkheid worden gekeken of deze kosten te verhalen zijn op de oorspronkelijke leverancier. Montagekosten kunnen hierbij zijn inbegrepen, net als de kosten voor de fietsendrager zelf.

Wel moet de koper in dit geval de oorspronkelijke leverancier op de hoogte brengen van het gebrek van de fietsendrager en hem eerst de gelegenheid geven om de overeenkomst alsnog na te komen, en dus het euvel te verhelpen. Wie dat niet doet, kan de bij een derde partij gemaakte kosten niet op de leverancier verhalen. Het is namelijk alleszins redelijk om de leverancier eerst zelf met een oplossing te laten komen.