Praktijkvoorbeelden - Moet ik gebruikssporen accepteren?


Bij de aankoop van mijn camper bij een dealer zijn we overeengekomen dat de aflevering pas na een aantal weken zou plaatsvinden. Op een beurs vlak na de aankoop, bleek onze wagen er als showmodel te staan. Bij levering waren er gebruikssporen, die er bij de koop niet waren. Wat zijn mijn rechten, moet ik dit maar accepteren?

Antwoord Juridische Helpdesk:
Nee, stel de verkoper aansprakelijk

Wie een nieuwe camper koopt, mag verwachten dat de wagen in nieuwe staat wordt geleverd, dus zonder gebruikssporen of beschadigingen. Dat geldt uiteraard niet als het gaat om een demonstratiemodel, maar dan wordt de wagen tegen een gereduceerd tarief verkocht.

Als een nieuwe camper gebruikssporen heeft of beschadigingen, is er sprake van zogenaamde non-conformiteit. Dat wil zeggen dat de aangekochte camper niet conform de verwachtingen is die bij de aankoop zijn gevestigd. In dat geval heeft de koper het recht op herstel van de beschadigingen of vervanging van de gebruikte goederen uit de camper.

Om dat recht te halen, is het vaak nodig om de verkoper schriftelijk en aangetekend aansprakelijk te stellen. In deze brief moet staan wat de schade of de tekortkoming is, eventueel ook aan de hand van foto’s. Ook moet worden vermeld waarom dit de verkoper te verwijten is.