Praktijkvoorbeelden - Ben ik zonder winterbanden aansprakelijk?


Bij een bezoek aan een kerstmarkt in Duitsland heb ik in de natte sneeuw een aanrijding gehad met een Duitse auto. Ter plekke is geconstateerd dat er geen winterbanden onder mijn camper zaten. Nu stelt de Duitser dat ik mede aansprakelijk ben voor de schade. Is dat zo? En zijn sneeuwkettingen verplicht?

NKC Juridische Helpdesk:
Ja, in Duitsland bestaat hier geen onduidelijkheid meer over

Wie in Duitsland onder winterse omstandigheden bij een ongeval betrokken raakt en de auto niet aan deze omstandigheden had aangepast, kan door de wederpartij mede aansprakelijk worden gesteld voor de materiële en persoonlijke schade. De kosten kunnen dan geheel of gedeeltelijk voor rekening komen van de partij die de aanpassingen achterwege heeft gelaten.

Hierover is sinds eind vorig jaar geen onduidelijkheid meer. Sinds 2006 staat in de Duitse wet dat auto’s bij winterweer aangepast moeten zijn aan winterse omstandigheden. In deze Strassenverkehrsordnung (StVo) was echter niet gedefinieerd wat winterse omstandigheden zijn en wat voor aanpassingen er zijn vereist. De wet was daarmee voor meerdere uitleg vatbaar, wat in de praktijk tot veel onduidelijkheid leidde.

Op 26 november 2010 heeft de Duitse verkeersminister de definitie winterse omstandigheden verduidelijkt. Het gaat om: ijs, samengepakte sneeuw, smeltende sneeuw, ijs en rijp. Onder aanpassingen wordt verstaan: het gebruik van winterbanden, dan wel M+-banden, zorgen voor antivries in de ruitensproeiertank en voldoende schoongemaakte ruiten en verlichting. Dat geldt uiteraard niet alleen voor personenauto’s, maar ook voor kampeerauto’s.

Kortom, bestuurders moeten er alles aan doen dat het winterweer niet tot ongevallen leidt. Met schone ruiten en verlichting, voldoende ruitensproeiervloeistof, winterbanden of M+S-banden én een aangepaste snelheid, is in redelijkheid aan die voorwaarde voldaan. Wie zich niet aan deze regels houdt en betrokken raakt bij een ongeluk, kan mede aansprakelijk worden gesteld, ook al is het ongeval – los van deze nalatigheid – niet aan hem of haar te wijten. Ook bestaat er het risico van een boete: € 40 voor wie onder winterse omstandigheden met zomerbanden rijdt, € 80 voor wie daarmee bovendien het overige verkeer hindert.

Sneeuwkettingen zijn in Duitsland slechts verplicht als dit is aangegeven met een blauw bord waarop in het wit een autoband met sneeuwketting is afgebeeld. De sneeuwkettingen moeten gemonteerd worden op de aangdreven wielen. De maximumsnelheid bedraagt dan vijftig kilometer per uur. Zo’n zelfde bord, maar dan met een rode streep erdoorheen, geeft aan dat de kettingen er weer af mogen.

In Nederland is het gebruik van winterbanden niet verplicht, maar het is wel raadzaam. Het gebruik van sneeuwkettingen op de weg is echter verboden.